Saturday, December 29, 2012

question mark


"mixture of feelings. when too many things happen around you, related to you.

when you are slowly not able to handle your emotion in certain situation

when you suddenly realized that you fail to do so many thing throughout your life

when you feel like you do not know how to face these amount of tests from Him

childhood until now."


"you try to speak your heart

but some just straightly compare you to other person

and pointing that you should be like her

without even trying to listen and understand"


"when you know that you are not deserve to be in you what you are today"


"because you want to do the best for all the people you love the most

them.

but you failed to do so."



"you never blame Him because He knows best.

but at some points you confused

mainly towards yourself"


"you only have Him and only He knows you"



is it an early sign of depression?

just hope it's not too late


Sunday, December 23, 2012

rabbi..


warning: ada content yg agak tak best. tp inilah realiti.

"office i ok tp kurang satu je. takde perempuan cantik. semua dh makcik2, kerani pun muka ....boringla ofis"

"s**** a**** tu pegi salam tgn boyfriend dia. jaga2la imej bertudung tu. tak padan"
"eh tapi derg dah bertunang kan? taktaula tp pd saya, tak salah dia nk salam tgn tunang dia"

"jom pegi trim kening. aku punya dh mcm ape dh serabut"

"i dh tgk movie twilight. masa part derg nk buat benda tu, dh potong byk .dlm movie sekejap je. i dh penah baca novel dia, panjang gila novelis describe"
"takpela kan kitorg ckp psl ni. pengetahuan ready2 be4 kawen" gelak2.

"aunty(cleaner office) kata dia nmpk bos ofis atas tgh raba2 dgn staf dia masa lunch. aunty kata perempuan tu dh kawen. klu aunty jd suami dia, dh lama aunty ceraikan. ape punya isteri."
"apela aunty tu pun nk kisah. hal org lain.bukan dia pun yg tanggung dosa. biarlah org nk buat apa. menyibuk je. aunty tu pun dosa jugak"
*baca aunty to chinese beragama buddha.

dan byk lagi weird conversation yang kedengaran di telinga.

ya allah.. beri aku kekuatan utk buat sesuatu?

multaqa' yg penuh dgn suntikan semangat.
kita adalah agen utk smpikan kebenaran.
lihat prestasi, allahu rabbi...

Thursday, December 13, 2012

apabila hidayah menyapa

long but worth reading. love this one:

"...Mata aku dah lain, telingaku dah lain, lidahku dah lain dan hatiku dah lain. Aku melihat benda yg sama tapi aku tak nampak benda yang sama lagi. Apa guna kejayaan dan kekayaan jika tak ada Allah di sisi kita..."


Ramai yg bertanya kepada aku "Macammana Gaza bang?" Dan aku sedar yang aku terpinga pinga nak menjawab soalan itu. Nak kata "Ok", aku dah tengok kehancuran di sana. Nak kata "Tak Ok" aku dah bertemu dengan orang orang yang paling berani, paling peramah, paling mesra, paling bertaqwa, pendek kata orang paling indah di dunia. Mereka sentiasa tersenyum apabila menyambut kita setiap kali kita bersua muka dan tak perlulah kita tanya samaada senyum mereka ikhlas atau tidak kerana tidak ada kesinisan di jiwa mereka. Raut wajah mereka membayangkan satu ketenangan yang sangat saya rindui. Ketenangan yg terpapar di seluruh Gaza.

Walaupun serpihan bom merata rata, aku rasa seperti seorang anak kecil yg di jaga oleh ibunya. Selamat dan di sayangi. Hidup mereka hanya untuk mencari keredhaan Allah, untuk dekat dengannya. Walaupun begitu mereka bukan sahaja duduk di masjid masjid, mereka aktif di kota yg mereka cintai, sentiasa berusaha memperbaiki keadaan ekonomi palestine, memperbaiki kehidupan rakyat palestin. Sesungguhnya pada ketika ini mereka tak ada masa depan, jika kita mengikuti ukuran kejayaan kehidupan kita di Malaysia. 

Tapi mata ku tidak melihat seperti dulu. Aku cakap pada isteriku setiba aku kembali ke negara yang aku cinta ini, Mata aku dah lain, telingaku dah lain, lidahku dah lain dan hatiku dah lain. Aku melihat benda yg sama tapi aku tak nampak benda yang sama lagi. Apa guna kejayaan dan kekayaan jika tak ada Allah di sisi kita. 

Pada masa yg sama kejayaan kita akan lebih bermakna dan di berkati jika Dia bersama di sisi. Aku bukan orang alim, aku tak boleh nak quote ayat ayat quran untuk mengajar tetapi sekarang keredhaan dan keimanan yg aku cari dan akan terus aku perolehi. Kalau orang Palestin boleh sentiasa bersifat positif walaupun ditindas dan di tekan oleh israel, Aku pun mahu jadi positif mencari kebaikan dlm sesama umatku, aku akan buat yg terbaik untuk menghabiskan saki baki hidup aku sebagai seorang yg sentiasa membuat kebaikan untuk sesama saudaranya dan paling utama mendapat keredhaan Allah. 

Kita bantu rakyat kita yg memerlukan kerana sini bantuan boleh di hantar dgn segera dan ramai yang boleh melakukannya akan tetapi Palestin akan menjadi perjuangan jangka masa panjang aku. Seperti sahabatku sebelum ini aku pun dah jatuh cinta dgn bumi itu dan org orgnya. Insyaa allah aku akan kembali ke bumi barakah itu tak lama lagi. Aku Afdlin Shauki. Aku masih lagi anak seni. Aku masih akan menghiburkan selagi termampu, tetapi seniku bukan kosong, seniku mungkin bukan untuk semua tetapi seniku akan ada kebaikan untuk masyarakat dan manusia sejagat.



-Afdlin Shauki-

Sunday, July 29, 2012

retak


bismillah

bulan ramadhan bulan hadiah allah nak bagi pd umat nya. hadiah, durian runtuh. allah nak bagi sgt2 & Dia tak pernah bosan nk bagi. kt hidup smpi sekarang pun sebab Dia. bulan yg kebanyakan orang cenderung utklakukan amal2 yg baik2. itulah rahmat allah di bulan ramadhan. rahmat bila syaitan dirantai, pintu syurga dibuka seluasnya, pintu neraka ditutup serapatnya..

bulan ramadhan kali ni jugak hati umat islam mesti sayu dgn nasib shbt2 muslim di Myanmar, Syria, Palestin dll. sungguh hati aku retak. anjing pun layak utk hidup, apetah lagi manusia.. selalyu aku fikirkan bagaimana seorg jasad manusia boleh sekejam itu kpd manusia yg lain. normalnya manusia, hatinya kasihan pd tangisan, hatinya cair pd kecomelan kanak2..apetah lagi jika menangis minta dilepaskan. tapi kekejaman tt berlaku. seksaan & pencabulan ttp berlaku. 

kerasnya hati sehinnga tiada lagi sekelumit rasa simpati. 

geram! tapi bila difikirkan mereka syahid & tmpt mereka syurga.. hati rasa terubat. yg rugi & hina adlh yg melakukan kejahatan itu!

mari perhebatkan doa. berdoalah, berdoalah, berdoalah utk keselamatan umat islam sejagat. khususnya pd umat islam yg sedg ditindas. 

ampunkan kami atas kelalaian kami ya Allah..

Tuesday, July 17, 2012

Islam utk semua. kitalah agennya :-)


BIsmillah. teruja nak berkongsi sedikit rencah pengalaman orang lain. semoga kita juga diberi kekuatan utk menghadapi dunia yg hebat ujiannya. 

**************************


In the name of Allah, the Most Gracious, Most Merciful

Alhamdulillah. All praise to Him and only Him. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

I got the chance to join an International Business Case Analysis, Go Ahead Challenge by the biggest bank in Malaysia as well as London, for about 6 days. 

The biggest blessing that I received from Him was not the cash prize of 3000USD, but the enormous valuable experience I gained.

Its not only the business experience that I gained, I gained a lot of experience in terms of handling the corporate world. Experience of answering questions from non-Muslims. The struggle of maintaining the good name of Islam. To let the world know, about ISLAM.


I was the only Muslim with Hijab, from 6 Muslims in the competition. These are among the questions that were asked by the foreigners from Mongolia, Philipines, Hong Kong, Cambodia,Tanzania and Singapore.

11. How many times do you pray a day? How can you be so consistent? Aren’t you tired?
22. How do you pray, do you have specific actions/words?
33. Why are you covering your whole body, don’t you feel hot in here?
44. Can you wear sports attire? Does your religion allow that?
55. Can you go and swim at the beach?
66. Why are you not joining us to go for clubbing tonight?
77. Why can’t you drink? Or eat pork?
88. You can’t touch puppies? But puppies are so cute.
99. Can we not touch you at all, not even a hug?
110. So if you can’t drink or go for clubbing, what’s your entertainment?
111. Will your marriage be arranged by your parents, can you live with that?
112. So, you can’t even touch your boyfriend, what did you do when you date?
113. So what if you skip one prayer, what happened?
114. How do you call your God, can you like talk to Him?
115. If you come to Philipines, where can we bring you? Manila is all about partying and our foods are mostly from pork.

And much more questions. 

But the hardest thing for me was to explain to them, that I can’t shake hand with guys. I kept bowing at them, like Japanese. Tell me about the weird looks I got from them, not understanding why I can’t touch them.

From that moment, I know. Allah has chosen me, to test me whether or not I’m fit enough to join the corporate world, to show the world the beauty of Islam. To prove that Muslimah with a hijab can do anything. There’s always a way, just believe in Him.

So for the past few days, I kept answering their questions about Islam. But the most response that I got was:

“I have a Muslim friend but she didn’t wear hijab and she didn’t pray. That’s why I was shocked to see you; it’s a culture shock for us”

See. The world needs us. The corporate world needs us.

We, the practicing Muslims.

Show the world that this is the real Islam.

Show the world that Muslims are not terrorists.

Show the world we are the best ummah.

The world DOESN’T KNOW. So, it is our responsibility to let the whole world know how Muslims operate.


Muslimah does not go to school to just be a housewife, or to just be in a Muslim community.

Get out from our comfort zone, its time to challenge ourselves. It is the time for women to rise. Dr Fadhilah 
Grine said the same thing during the first session of Heroes.

Wake up akhowat! The world does not evolve around IIUM only. It is not about giving dakwah to our community only. Its surrounding does not evolve around ikhwah and akhowat only.

We must show to the world that a Muslimah with Hijab can survive in any situation. Be creative, think of a solution. Don’t just give up and say,

“No, corporate world is not for me. I’d rather stay in a small company so long as I don’t have to face those challenges”

“I’m not strong enough to be in the corporate world, I’ll just become a teacher or a housewife”

Come on, you gave up so easily? Remember that this verse:

“Allah does not burden a soul beyond that it can bear…” (Qur’an, 2:286)”


If our generation does not do something about this, there will never be a successful Muslimah in the corporate world that will inspire our future generations.

Remember, during the Judgement Day, He will ask all of us. What did we do to spread Islam to the world?
It is the time, for Muslim to conquer the world. And it is our turn to shine.

It is the time, to show the WORLD, what we are capable of. Trust Him, He will definitely show you the way inshaAllah.

InshaAllah.

-Aqilah Zahirah Abu Hurairah-
2nd place winner for 
International Business Case Analysis, Go Ahead Challenge by the biggest bank in Malaysia as well as London


one of my most dearest friend, close to my heart


Thursday, July 12, 2012

Sandaran Hati


Yakinkah ku berdiri
Di hampa tanpa tepi
Bolehkah aku
MendengarMu

Terkubur dalam emosi
Tanpa bisa bersembunyi
Aku dan nafasku
MerindukanMu

Terpuruk ku di sini
Teraniaya sepi
Dan ku tahu pasti
Kau menemani

Dalam hidupku
Kesendirianku

Teringat ku teringat
Pada janjiMu ku terikat
Hanya sekejap ku berdiri
Kulakukan sepenuh hati
Peduli ku peduli
Siang dan malam yang berganti
Sedihku ini tak ada arti
Jika Kaulah sandaran hati
Kaulah sandaran hati
Sandaran hati

Inikah yang Kau mau
Benarkah ini jalanMu
Hanyalah Engkau yang ku tuju
Pegang erat tanganku
Bimbing langkah kakiku
Aku hilang arah
Tanpa hadirMu
Dalam gelapnya
Malam hariku

Sandaran Hati by Letto

Monday, July 9, 2012

The Lens of the Heart



"If you’re facing a difficult situation or decision, be careful not to try to see with the eyes. To move only by what is seen of the outer world is the greatest deception and cause for ruin and misguidance. Close your physical eyes. And ask Allah to move your heart. It is only by the heart that you will *really* see. It is only with the heart that you will be able to see through the illusions created by pain or pleasure or fear. It is only with the lens of the heart that you will see through the creation and all created circumstance. It is only with the lens of the heart that you will see Allah in everything. But know that only the lens that is clean can see anything at all."


Yasmin Mogahed

Wednesday, July 4, 2012

Menghafal & Murajaah


LUPA

Lupa..ada yg kata Melayu mudah lupa..sebenarnya Manusia memangmudah lupa. sebab tu ada Allah pesan supaay kt sentiasa berpesan-pesan kpd kesabaran & kebenaran. sbb mmg kita pelupa. lebih bahaya kalau kita lupa pd nikmat2 allah, lupa pd kebesaran allah, lupa siapa kita, lupa tugas kita sbgi hamba & khalifah, lupa utk lakukan kebaikan dll. Aku pula..memori  makin lemah..masalah ini mula sejak tahun lepas rasanya. Pelupa. sangat pelupa. aku boleh lupa apa yg bermain di kepala beberapa saat sebelum itu. puff! hilang mcm tu je. klu ada rezeki, ingat balik kemudian. 

Teringat satu masa dulu, dalam famili, akulah yg selalu org kata paling kuat ingatan. aku mudah ingat no telefon. aku juga mudah ingat nama & muka orang. walaupun sekali jumpa.

Sekarang, totally different. mcm tak percaya dulu aku begitu. subhanallah.

Tapi, imbas kembali zaman2 dulu, di sekolah memang kena buat hafazan. mungkin itu sbb utama memori kuat. alhamdulillah sbb diberi peluang merasai suasana bila semuanya duduk menghafal. ada yg hafal smbil tutup  mata, kita tick kat buku murajaah. takut2 nk baca dgn ustaz or ustazah sbb tak habis hafal lagi dan sebagainya. atra memori terbaik di sekolah dulu. rindu! rindu dgn bi'ah. semua student kena hafal surah2 pilihan, juzu' 30, 29, 28 etc..sangat suka mghafal & i love to do murajaah. ada kawan boleh tolg dengar & vice versa. rasanya semua pun lalui pglmn sama. bykkn kt menghafal quran dulu wahai Al-Aminians dan yg lain2?? :-) 

Sekarang, honestly murajaah dh kurang. hakikat yg perlu ditelan. dan ada satu  masa stress juga, maggi yg berMSG itu juga yg ditelan. insaf2..tp fokus aku di entry ini adlh ttg bab mghafal & murajaah ni..kadang sgt sukar nak mengejar hafalan baru..bila teringat banyak lagi surah2 dulu yg perlu diulang. mgkin tu kafarahnya sbb ada surah2 dulu yg dh dihafal lancar, tp merangkak bila nak diulang. dosa ..

mmg problem & kelemahan diri sdri sebenarnya.... 

Allah jualah yg forever & ever bimbing hati yg lemah ni. plus dlm usrah, byk tekankan lagi hafalan2 ni. dan adik2 binaan sebenarnya byk mmberi semangat spy aku gandakan usaha. takkan suruh je tp kita pula yg tak buat kan..dan sebenarnya yg sgt memotivasikan aku utk murajaah secara serius adlh sbb nk merawat semula penyakit lupa ni. plus of course bila kita baca quran, kita tahu ALlah sedang membersihkan hati. tak mustahil penyumbang sbb lupa itu adlh dosa2 yg dh bertitik-titik di hati. kan..

Alhamdulillah surah2 dulu dh ingat semula..taklah banyak..tapi semoga yg sikit ini boleh bersihkan hati aku yg lemah ni..boleh bantu aku baiki sikap tak elok. bantu aku kuat utk keluar pd masyarakat, buat aku bertahan!

Ramadhan pula dh nk dtg. jom kt sume set target, improve hafalan, bykkan baca al-quran. rawat hati yg berkarat..it's never too late.. aku juga manusia biasa, cuba banyak kali tp kdg terkandas. tapi kita boleh sebenarnya. serius boleh!! korang lg hebat kott..

1. Nak atau tak nak?
2. Cari metod yg paling kita selesa 
3. Letak goal kita ikut kemampuan & make sure berterusan
4. Cari support system ie cari shbt2, mak ayah adekbadek etc utk bantu tasmi' & bantu beri semangat etc
5. Cuba baca ayat2 yg dihafal atau pun yg dimurajaah dlm solat
6. Ajak org lain sama2 cth bwk usrah, sbb kt akan malu sendiri & rasa teruk klu kt sdri tak buat. apa kt ckp is a liability upon us.
7. Hati yg mahu, hati yg ikhlas insyaAllah.....

Ingatan utk aku yg byk buat silap ni, ingatlah bila kita melakukan kerja2 dkwh trbyh ini, join usrah etc, bukan bermaksud kita ini terbaik. tp kita dh jumpa sesuatu yg baik yg boleh sentiasa bwk balik arah tuju hidup kita pd DIA. yg buat kita sntiasa rasa kita kena improve diri dpn Allah & kita put it into actions. yg mana kita tahu ada sokongan sahabt2, teguran2 baik pahit / lembut dan of course qudwah hasanah .. if we want to change our heart, return to Allah..


Utk bab rawat sakit lupa ni, so far alhamdulillah ada sikit kemajuan. huhu. biarlah klu pun pelupa smpi ke sudah..na'uzubillah..yg penting semoga hati aku bukan mudah lupa pd Tuhan..

Kita letak azam utk ramadhan ini yuk!. doakan aku dlm tahajjud..semoga kita tak jemu bina & baiki lompong2 yg ada. wallahu'allam semoga ada kebaikan yg kita dpt..

Sunday, July 1, 2012

Maaf Tanpa Syarat



“Beruntunglah si anak yatim,” saya berbual dengan seorang apprentice yang berkunjung ke rumah.

“Kenapa pula untung ustaz?” beliau nampak sedikit terkejut dengan kenyataan saya.


“Masakan tidak beruntung, derita hidup tidak beribu dan bapa, terlalu kecil berbanding hukuman Allah ke atas anak durhaka!” saya menjawab.

Beliau diam seketika.



“Maksud ustaz, lebih beruntung hidup tanpa ibu bapa?” tanyanya.


“Anak-anak beruntung ada ibu bapa. Tetapi ibu bapa belum tentu beruntung dikurniakan anak-anak. Hari ini ramai anak benci dengan ibu bapa sendiri,” saya menyambung perbualan.




Memang benar.


Saya sudah jadi mangli dengan fenomena anak durhaka. Anak yang memusuhi ibu bapa. Anak yang mengkritik ibu bapa. Anak yang menyakiti ibu bapa.


Tanda-tanda kiamat barangkali.




“Apabila seorang perempuan melahirkan tuannya sendiri” (Petikan Hadith ‘Jibril’)


BIBIT KEMARAHAN


Pengamatan saya, memperlihatkan bahawa anak-anak mula menimbulkan bibit benci atau sekurang-kurangnya tidak berpuas hati dengan ibu bapa sendiri, semasa mereka menempuh beberapa fasa kehidupan.


Seorang bapa, mungkin garangnya hingga tampar dan jentik menjadi makanan harian seorang anak. Di sepanjang masa, anak menerima hakikat bahawa bapanya adalah seorang yang garang. Lalu dia sentiasa berusaha untuk mengelak daripada ‘buat masalah’ dengan bapa yang garang itu.


Tetapi untuk membenci bapa, tidak terlintas di hati dan kepala.


Fasa pertama yang sering menimbulkan rasa benci serta marah anak kepada ibu bapa ialah apabila anak-anak mula meningkat usia, bersekolah dan memulakan tabiat berkunjung ke rumah kawan-kawan malah bermalam di sana. Pada usia inilah anak mula terdedah kepada contoh-contoh lain tentang bagaimana ’sepatutnya’ seorang yang bergelar ibu juga bapa. Anak-anak mula membandingkan ibu bapanya sendiri, dengan ibu bapa kawan.


rasa takut terhadap kegarangan bapa dan ibu, mula berubah menjadi benci.


Fasa kedua pula ialah apabila berumahtangga.


Dalam sesetengah keadaan, ada ibu atau bapa yang melebihkan anak mereka sendiri berbanding menantu. Tetapi ramai juga menantu yang ‘bertuah’ mendapat mertua yang baik-baik, namun mereka mula secara tidak sedar menyemai suatu fikiran yang jelek bahawa ibu bapaku tidak sebaik mertua.


Perbandingan-perbandingan inilah yang menyemai bibit benci dan rasa tidak puas hati si anak kepada ibu bapa mereka sendiri.


SEBURUK MANA PUN MEREKA


Seburuk mana pun ibu bapa kita, janganlah sekali-kali kita lupa pada kebaikan mereka semasa kita belum ada upaya menyimpan ingatan.


Kita menumpang duduk 9 bulan di perut seorang perempuan. Alam itu digelar Alam Rahim. Alam kasih sayang dan alam belas kasihan. Jika tiada sekelumit sayang di naluri seorang ibu, nescaya dibuang sahaja isi perut itu di tandas, di longkang, di tong sampah atau di mana sahaja.


Kerana secebis belas dan ihsan itulah, kita lahir ke dunia.


Lupakah (memang tidak ingat), semasa kita kecil, kita menjerit sesuka hati, memalukan ibu bapa di tengah kenduri? Kita pecahkan pinggan orang, kita curi barang orang, kita kencing dan berak sesuka hati, kita demam tidak bermusim. Bukan kita seorang, malah adik beradik yang lain.


Jika seorang ibu dan seorang bapa, tiada naluri kasih sayang, patah riuk tulang kita dikerjakan mereka. Penat bekerja, tidur entah di mana, bergolok gadai mencari bekal, apakah semuanya semata-mata untuk membesarkan seorang pembenci?


Kita ada ramai kawan, tetapi kita hanya ada seorang ibu dan seorang bapa. Busuk wangi, buruk dan baik, itulah ibu dan itulah bapa.


Pernah suatu ketika, seorang lelaki datang kepada Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu, memberitahunya bahawa ibu lelaki itu menyuruhnya mentalakkan sang isteri. Lalu Abu Darda’ berkata. Aku telah mendengar bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda:




“Ibu bapa adalah pintu Syurga yang paling tengah. Terserahlah kepada kamu sama ada mahu mensesia-siakan pintu itu atau memeliharanya” (Hadith sahih riwayat Ahmad, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)


Biar pun sandaran dalil Abu Darda’ terhadap soalan lelaki tersebut kepada hadith ini ada perbahasan ulama’ mengenainya, namun persoalan yang terus kekal, Allah menyediakan pintu syurga bukan di tangan kawan yang paling kamceng, atau kekasih yang sejati itu.


Pintu masuk ke syurga yang paling utama, adalah pada memenuhi hubungan kita dengan ibu, juga dengan bapa.


SALAH IBU BAPA


Saya tidak nafikan, bahawa fenomena anak durhaka adalah produk dosa ibu bapa. Kesalahan ibu bapa merupakan faktor terbesar kepada keberhasilan anak durhaka. Malah sejak sekian lama, kita kaum Melayu sudah disedarkan bahawa Sazali adalah produk kesalahan si bapa menterjemahkan kasih sayang sebagai ‘beri semua yang anak inginkan’.


Memang malang di dunia ini bukan malang kerana tidak disayangi. Tetapi malang kerana gagal menyayangi. Sama ada tidak sayang kepada anak-anak, atau menyayangi mereka dengan cara yang salah.


Sudah terlalu biasa, ceramah saya tentang ibu bapa terpaksa diubah suai. Menekan-nekan akan kepentingan anak menghormati dan menjaga ibu bapa, menjadi sebuah sesi yang penuh penyeksaan, kepada si anak yang membenci ibu bapa. Kebanyakannya, adalah akibat sikap ibu bapa sendiri.




DI PIHAK ANAK-ANAK


Tetapi anak-anak perlu sedar.


Allah SWT tidak mewajibkan seorang anak untuk menyayangi ibu dan bapa!


Kasih sayang itu adalah perasaan yang mustahil boleh dipaksa tanpa asasnya. Mana mungkin seorang anak yang dibuang, diabai, disisih, dipinggir malah didera oleh ibu bapa, mampu untuk membuta tuli memaksa diri menyayangi orang yang tidak menyayangi mereka.


Sebaliknya Allah SWT meletakkan kewajipan kita sebagai anak-anak, adalah pada berlaku ihsan, berbuat baik dan menghormati ibu bapa. Ia bukan balasan kebaikan ibu bapa kepada kita, tetapi ia adalah tanggungjawab dan kewajipan kita sebagai anak, biar bagaimana sekali pun si ibu dan si bapa.


Baik kejam seorang bapa.


Biar cuai seorang ibu.


Mahu pun busuk seorang bapa.


Biar kafir atau sundal sekali pun seorang ibu.


Bukan anak yang bertindak menghukum mereka.


Segala dosa ibu bapa, kecuaian mereka, dan serba serbi kesalahan dan kekurangan mereka, ibu bapa itulah yang akan bersoal jawab dengan Allah tentang tanggungjawab dan peranan mereka terhadap kita.


Namun bagi seorang anak, tugas kita adalah untuk tetap menghormati, menjaga kebajikan, memelihara dan memenuhi keperluan mereka tatkala mereka dalam hajat yang diwajarkan Syariat.


Menghormati mereka, cukup dengan tidak membalas ‘kejahatan’ mereka dengan ‘kejahatan’ kita. Sedang kita pun banyak berbuat jahat kepada Allah, namun Allah sentiasa Maha Tahu cara untuk ‘berbuat baik’ dengan kita. Bagaimana kita boleh mendamba keampunan Allah tanpa syarat, sedangkan kita ghairah meletakkan pelbagai syarat, terhadap ibu bapa sendiri?


Jika sikap kita yang sempit jiwa untuk menguzurkan kekurangan ibu bapa, yakinilah bahawa Allah jua sulit untuk menguzurkan kekurangan kita (yang tidak terbilang itu).


ANDAI TIADA KASIH DAN SAYANG


Kewajipan si anak adalah pada mengekalkan perlakuan baik terhadap ibu bapanya. Bukan bergantung kepada layanan ibu bapanya dahulu, tetapi ialah adalah tanggungjawab anak sebagai seorang anak yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat.


Untuk menyayangi ibu bapa, terpulang kepada anda.


Namun…


Melaksanakan kewajipan tanpa nilai dan kasih sayang adalah suatu beban. Berat tanggungjawab tanpa kasih sayang, adalah maksud malangnya diri yang gagal menyayangi.


Suatu ketika Umar al-Khattab radhiyallahu ‘anhu dan beberapa orang sahabat melihat seorang perempuan mendukung seorang lelaki tua. Lalu beliau bertanya kepada perempuan itu, “apakah perihalnya kamu ini?”


Perempuan itu menjawab, “yang kudukung ini adalah ayahku. Dia sudah tua (nyanyuk) dan mahu bermain denganku”


Umar al-Khattab radhiyallahu ‘anhu teruja dengan kejadian itu lalu berkata, “wahai sahabat, lihatlah perempuan ini. Beliau telah menunaikan hak bapanya ke atas dirinya”


Perempuan itu membalas, “tidak ya Amir al-Mu’minin. Aku belum menunaikan hak bapaku ke atas diriku. Semasa dia menjagaku ketika aku kecil, dia mendoakan panjang umurku. Tetapi semasa aku menjaganya ketika dia tua. Aku tertanya-tanya bilakah orang tua ini akan mati!”


Binasalah si anak yang lupakan peringatan ini!

copied from Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my
http://www.hanan.com.my/

o Allah..pls guide me. grant me more sabr & hikmah in dealing and coping with the test given..sometimes i did wrong. pls forgive me..

Friday, June 29, 2012

He knows better

Bismillah.

Melihat ramai kawan2 dah mula bekerja, dlm apa2 bidang sekalipun, aku melihat semula diri sendiri. mula mengira2 kenapa aku masih belum mengorak langkah. mula memuhasabah mengapa.  adakah aku rugi skrg? berbalik pd sebab musabab, mmg byk sebabnya. antara yg boleh aku bongkarkan di sini:

* Keadaan di UIA. this is actually the main reason. kena bawa 2 usrah, berkenalan dgn akhawat2 baru dan sebagainya. agak baru..jadi aku rasa mcm sgt problem klu aku kerja masa ni. tapi subhanallah ..mungkin Allah ada perancangan terbaik. aku rasakan journey dari final sem aku sampailah saat ini, byk membantu aku improve diri. seriously. biarlah Allah tahu apa dia gerangannya. aku juga tak pasti samada sahabat2 aku perasan atau tak. aku cuma mampu ucapkan segala puji bgNya. 

mmg DIA lah yg telah byk memberi kekuatan utk terus tsabat, utk terus baiki diri, utk terus meyakinkan aku spya keep on learning from others . membantu aku membersihkan hati dr benda2 tak best dan sebagainya. 

jaulah ke bumi jakarta juga atra yg byk memberi kesan di jiwa. SANGAT. tiada perkataan dpt describe..

dan of course akhawat2 yg dicintai. tak perlu aku sebutkan nama. biar penduduk di langit yang menyebut-nyebut nama mereka.. pgorbanan korang, teguran korang, kebaikan & kelebihan korang, kelemahan korang,  pglmn korang dan mcm2 lagi...sungguh setiap dari mereka ini byk mjadikn aku begini..ukhuwwah semakin mekar. (klu type yg ni, berjela) jd stop jela..

byk juga aku belajar lebih kenal diri. refresh semula mcm2 benda. kdg jasad ada, tp semangat tkde. Allah..walaupun aku tak bekerja lagi masa ni mcm kawan2 lain, Kau beri aku peluang utk rasa semua ini. it's totally priceless! semoga aku lebih istiqamah dgn azam2..Kau bimbinglah niatku, tutur kataku & tindak tandukku..

* Keadaan keluarga. sentiasa byk ibrah.

* Rasa tak tahu mcm mana nk mix wif chinese & indian. espc chinese. kelakar je sebenarnya benda ni kan. why? aku tak pernah ada kawan china since sekolah. dari tadika smpi form 5 sekolah islam. alhamdulillah sebenarnya. ada satu masa lampau, aku salahkan sekolah islam yg menyebabkan kita tak iasa bercampur dgn mereka. pdahal sebenarnya bukan itu puncanya. memang bukan. sbb i've seen ramai senior2 dari sekolah2 islam ni yg boleh mix around yet masih izzah dgn islam. aku ada byk contoh terdekat dr famili sdri pun. tp itulah dia. mcm mana persepsi yg lama terbina itu membawa kpd ketakutan.. takde benda pn sebnenarnya.byk sgt fikir.

bersyukur dpt borak2 berisi smlm dgn NM sementara tunggu mkck yg tegar habis meeting..sungguh berkongsi & meluah rasa itu dpt membuka hati & mata, menambah yakin & lega. NM juga pernah menangis terkejut tak tahu mcm mana nk berdepan dgn chinese etc. di situlah kekuatan support system. akhawat yg sentiasa ada memberi nasihat & tunjuk ajar, usrah yg sentiasa menaikkn semangat. dan NM managed to go through semuanya. in fact sekarang di tmpt kerjanya, dia ada niat utk mendekati & men-df kawan2 non-muslim. kita doakan sama2 eh :-)


Berkata Musa: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku. [Surah Thoha ayat 25-28]

yg pasti, aku takkan kata aku rugi sebab start kerja lewat. rugi mgkin dr segi masa sbb kt start a bit lewat. tp masa2 tu allah dh isi dgn journey yg lain yg takkan dpt ditukar ganti. :-) dan skrg, semoga Allah mudahkn job hunting ku.

Monday, June 25, 2012

Allahu!



 Ya Allah, Kau pimpinlah hati, peliharalah niat, pimpinlah tutur kata & tindak tanduknya..jauhkanlah Dr Morsi dari sebarang bahaya. jika tiba masanya meninggalkan dunia ini, Kau berilah dia syahid.



Bismillah. masih dlm mood tak percaya dgn kemenenagan di Mesir. wpun mmg dh agak tp bila betul2 berlaku, subhanallah. mula berangan-angan membayangkan Mesir yang baru, Mesir yg bebas dr cengkaman kuku besi, Mesir yg lebih aman, Mesir yg semoga manusai2 di dalamnya menjadi manusia yg lebih baik di sisi Allah. pemimpinnya Dr morsi huffaz alQuran?? subhanallah benarlah Allah itu Maha Berkuasa. terbayang khilafah islam... senyum panjangg :)

Sebak tengok gambar2 & video org sujud di tahrir dan di tepi jalan di Mesir. bumi Mesir, bukan calang2. keberkatan kerja2 yg telah dilakukan oleh Hasaan al-banna dan pewaris2nya hingga kini. pengorbanna & airmata mereka. no one knows kecuali Allah & mereka yg berada di jalan perjuangan itu. subhanallah banyak kali. terasa mcm nk terbang ke tahrir, sama2 merasai & menghayati hadiah kemenagan dr Allah..

Mula terbayang-bayang bagaimana agaknya keadaan bila pintu Rafah dibuka (doaaaaa byk2). bagaimana agaknya bila Mesir tidak lagi dikawal oleh tentera. bagaimana ..

Angan2 yang semuanya harap ia menjadi betul kan..but believe me. the road is still longg.. skrg dah ada 80% kemungkinan semua itu terealisasi. tp ada lagi bebrapa peratus yg kt perlu ambil perhatian.. tentunya ujian2 dlm bentuk prosesnya, tentangan2. musuh2 Islam pula takkan jemu merancang. apetah lagi nak buka pintu rafah. it's somethg yg sgt Zionis tak nak. mereka takkan berdiam.

Ya Allah..angan2 tadi mcm puff hilang sekejap. aku istighfar semula. tak salah meletak angan2. tapi letaklah angan2 itu dengan azam. dengan doa.terbayang pulak segala khilaf diri sdri. mampukah aku menjadi sebahagian drpd perjuangan ini. mampukah aku bertahan sehingga akhir?

Ya aku bukan citizen Mesir pun. tapi mesir bumi anbiya'. negara2 jirannya juga negeri anbiya'. palestine adakah ini petandanya dikau akan bebas dr cengkaman kuffar?? ameen ya robb. tak lupa kpd Syria, bumi berdarah... dan perjuanagn ikhwan di  bumi mesir itu sgt mengesankan. mengesankan kpd rakyat mesir itu juga. perjuangan mereka dirasai. mereka disanjungi, bukan sekadar dgn penampilan islamnya shj, tetapi lebih dari itu. akhlaq & bgmana mereka mbawa diri mereka di dlm masyarakat.

Aku & kita semua yg jauh di bumi malaysia ni, berpijaklah di bumi nyata, stiasa berazam & cuba utk baiki sikap akhlaq, tambah ilmu di dada..be it ilmu agama, fikrag.tetapi juga yg lain. update diri sdri dgn isu2 semasa, bukan semata k-pop, hiburan.

Allah cipta kita bukan saja2. bukan setakat belajar di univ, kerja makan dan tidur. tetapi jauhhhh lebih besar.. betul ke ni? susah nk lari dr kebiasaan..tp itulah pengorbanan yg para anbiya', para sahabat & sahabiyah, para pejuang dakwah dahulu lakukan..lalu aku?

"Wahai manusia, setelah kehidupan yang pendek ini. Kamu akan menjalani kehidupan yang abadi. Bila kamu memahami rahasia tugasmu dalam kehidupan ini dan mengikhlaskan amal untuk Tuhanmu, ada kenikmatan yang menanti." [HAB] 

p/s: tak tahu kenapa tenang melihat raut wajah Dr Morsi, dan isterinya :) inikah penangan huffaz Quran? :)


Monday, May 7, 2012

unggul




Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. 

Ali Imran: 139


ayat ini terlalu perghh...
baca berulang kali tak pernah jemu
yakinlah yakinlah yakinlah
jangan sedih, jangan ragu, jangan takut
perbaikilah diri dari hati
teruslah bersama menggabungkan diri dengan jamaah
dan sampaikanlah islam dengan penuh izzah.

insyaAllah

Tuesday, April 24, 2012

Pengemis cintaMu


"wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..." [Hassan Al-Banna]



terasa dengan kata2 ini
so true ya Allah.
kalau nk berjaya
ada jalan ranjau duri yg perlu dilalui

analoginya terlalu banyak
nak start business,
kena ada modal, kena tahu risiko, ambil risiko,
buat research & dev dulu be4 decide what biz u want to do

apetah lagi kalau mujahadah nafsu sendri
kalau dh jadi tabiat
bukan mudah nak buang tabiat yg kurang baik

tetapi kita perlu mujahadah
perlu doa, perlu berserah, 
jalan itu memang akan ada air mata
pasti.

tapi ituilah yg akan jadikan kau kuat
dan puas bila kt berjaya buat satu perubahan dlm diri
berjaya lawan nafsu dlm diri
tak kirala nafsu kepada apa...

tarbiyyah itu jalannya
tetapi jika diri sendiri tak mahu berubah,
takut2 akhlaq, amal tak seimbang, tak terjaga
hati takde shield..iman menurun.
syaitan & nafsu bersorak..
nauzubillah.

jgn selalu kata susah, kata tak boleh, buat sikit, berhenti setengah jalan atau putus asa
Rasulullah dh ajarkn kita
buat sikit2 tapi pastikan berterusan.
jgn nak capai sekelip mata je.
what u want to expect?

bersangka baiklah dengan Allah
tunjukkan pada Dia usaha kita
Allah nak tgk kita ni bergantung dgn siapa
kalau kt hanya bergantung pd usaha sendiri,
that's why kita cepat frust
cepat blame keadaan, blame sekeliling
dan nauzubillah, blame Pencipta kita

dan ketahuilah kita tak pernah keseorangan
di jalan juang ini..

start it now, do not delay.
of course to myself first.
rabbuna yusahhil ya Allah...
hidupkan hati kami
sinarkanlah nurMu kepada hati2 kami
spy jauh dari penyakit hati
seperti riak, sombong, mahu dipuji, dengki mendengki, tidak bersyukur etc
kami mahu menjadi pejuang agamaMu.
semoga kami layak ya Rabb........

"Saya berjanji akan menjadi orang yang istiqamah yang menunaikan ibadah serta menjauhi segala kemungkaran. Menghiasi diri dengan akhlak-akhlak mulia dan meninggalkan akhlak-akhlak yang buruk. Memilih dan membiasakan diri dengan kebiasaan-kebiasaan islami semampu saya." 
[Hassan Al Banna]

Saturday, April 21, 2012

T__T dan ^__^




Buat sahabat seperjuangan, 
khasnya Yusra & ahli bulatan gembira yg dah tiada
selamat jalan diucapkan
selamat mengharungi hari-hari seterusnya dengan penuh tabah
selamat mendepani segala mehnah alam baru dgn iman,taqwa
redha dan sabar yg tinggi
kematangan & rendah diri
You are never alone.

Hakikat hidup ini
pasti ada perpisahan
walau pahit dirasakan
tetapi tiada yg lebih gembira
jika benar kita bertemu & berpisah kerana Allah
semoga kita semua termasuk dlm 7 golongan 
mendapat naungan & lindungan Allah di padang mahsyar kelak

Dan semasa di BG tadi, hati tiba2 sgt rindu, recall balik semua
kenangan dengan sahabat se-bulatan gembira yg sama
yg mana satu persatu sudahpun bertebaran di muka bumi Allah
ada yang sudahpun melangkah ke marhalah seterusnya

Kata murobbi kami
kemungkinan selepas ini BG ini akan berpisah
ya aku sedar tidak selamnya dalam zon selesa
ini salah satu hakikat dalam kehidupan
ada perpisahan, ada pertemuan
kan Allah aturkan yang terbaik untuk hambanya..
sebahgaian dari tarbiyah
belum lagi berpisah untuk ke medan jihad...!

Tadi, air mata yang kononnya nak ditahan
tapi tumpah juga..

Kerana mereka ini semuanya sahabat fillah,
bersama-sama dlm perjuangan
di mana kita adalah ghuraba' di muka bumi
tempat mereka di hati
wajah mereka sentiasa kubayangkan dlm rabitahku
dalam doaku
dalam ingatanku

Semoga perpisahan dengan sahabat juang
akan menguatkan lagi iman kita
ukhuwwah kita, keterikatan hati kita

entry ini untuk semua sekali :)
Makcik Ton the great, Maya, Nela, Syakirah, Syema, Amat, Nadi, 
Yusra, Tim, Dayah, K Farhah, Awathif, Nabila, Yun, Kinah


semoga Allah sentiasa lindungi insan-insan ini
mereka adalah antara hamba Allah
yg Allah hantarkan yg telah byk
 membentuk diri yg sgt2 dhaif ini
menjadi lebih baik dari dahulu, dgn izinNya..

siiru 'ala barokatillah ukhti fillah
bumi ini terlalu luas, terlalu byk pengalaman baru, 
ilmu baru etc yg dapat dikutip
selamat membentuk pulau di medan baru
jatuh tersadung itu pasti ada
tapi pastikan bangun semula
kerana Allah itu sentiasa hidup, ada untuk hambanya
dan kerana kami sahabat kamu fillah!
we are there to support you
semoga terus tsabat, persiap iman, akhlaq, amal
kita dah janji nak gathering lagi di syurga kan?? 
:-)

  alhamdulillah yusra ada ruang utk join usrah last be4 ke kelantan ahad ini

 mata merah belaka

 tiada dlm gambar: Nadiah Mokri

 bersama murobbi

 ^__^

Raihan (Firdaus / 'Ain)

Kasih Sayang

Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Dari kasih timbul simpati
Dengan sayang ada persaudaraan
Kerana kasih ingin berbakti
Saling sayang ma'af mema'afkan

Kasih sayang itu baja
Kasih sayang penyubur jiwa
Kasih sayang itu penawar
Penguat cinta penghapus duka

Kasih manusia sering bermusim
Sayang manusia tiada abadi
Kasih TUHAN tiada bertepi
Sayang TUHAN janji-NYA pasti

Tanpa kasih sayang TUHAN
Tiada simpati tiada persaudaraan
Tanpa kasih sayang TUHAN
Tiada bakti tiada kema'afan

( korus )
Kasih sayang pada semua
Kasih sayang sesama kita
Kasih sayang oooo dunia
Moga selamat di Akhirat sana