Tuesday, April 24, 2012

Pengemis cintaMu


"wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu HAKIKAT PERJUANGAN..." [Hassan Al-Banna]



terasa dengan kata2 ini
so true ya Allah.
kalau nk berjaya
ada jalan ranjau duri yg perlu dilalui

analoginya terlalu banyak
nak start business,
kena ada modal, kena tahu risiko, ambil risiko,
buat research & dev dulu be4 decide what biz u want to do

apetah lagi kalau mujahadah nafsu sendri
kalau dh jadi tabiat
bukan mudah nak buang tabiat yg kurang baik

tetapi kita perlu mujahadah
perlu doa, perlu berserah, 
jalan itu memang akan ada air mata
pasti.

tapi ituilah yg akan jadikan kau kuat
dan puas bila kt berjaya buat satu perubahan dlm diri
berjaya lawan nafsu dlm diri
tak kirala nafsu kepada apa...

tarbiyyah itu jalannya
tetapi jika diri sendiri tak mahu berubah,
takut2 akhlaq, amal tak seimbang, tak terjaga
hati takde shield..iman menurun.
syaitan & nafsu bersorak..
nauzubillah.

jgn selalu kata susah, kata tak boleh, buat sikit, berhenti setengah jalan atau putus asa
Rasulullah dh ajarkn kita
buat sikit2 tapi pastikan berterusan.
jgn nak capai sekelip mata je.
what u want to expect?

bersangka baiklah dengan Allah
tunjukkan pada Dia usaha kita
Allah nak tgk kita ni bergantung dgn siapa
kalau kt hanya bergantung pd usaha sendiri,
that's why kita cepat frust
cepat blame keadaan, blame sekeliling
dan nauzubillah, blame Pencipta kita

dan ketahuilah kita tak pernah keseorangan
di jalan juang ini..

start it now, do not delay.
of course to myself first.
rabbuna yusahhil ya Allah...
hidupkan hati kami
sinarkanlah nurMu kepada hati2 kami
spy jauh dari penyakit hati
seperti riak, sombong, mahu dipuji, dengki mendengki, tidak bersyukur etc
kami mahu menjadi pejuang agamaMu.
semoga kami layak ya Rabb........

"Saya berjanji akan menjadi orang yang istiqamah yang menunaikan ibadah serta menjauhi segala kemungkaran. Menghiasi diri dengan akhlak-akhlak mulia dan meninggalkan akhlak-akhlak yang buruk. Memilih dan membiasakan diri dengan kebiasaan-kebiasaan islami semampu saya." 
[Hassan Al Banna]

Saturday, April 21, 2012

T__T dan ^__^




Buat sahabat seperjuangan, 
khasnya Yusra & ahli bulatan gembira yg dah tiada
selamat jalan diucapkan
selamat mengharungi hari-hari seterusnya dengan penuh tabah
selamat mendepani segala mehnah alam baru dgn iman,taqwa
redha dan sabar yg tinggi
kematangan & rendah diri
You are never alone.

Hakikat hidup ini
pasti ada perpisahan
walau pahit dirasakan
tetapi tiada yg lebih gembira
jika benar kita bertemu & berpisah kerana Allah
semoga kita semua termasuk dlm 7 golongan 
mendapat naungan & lindungan Allah di padang mahsyar kelak

Dan semasa di BG tadi, hati tiba2 sgt rindu, recall balik semua
kenangan dengan sahabat se-bulatan gembira yg sama
yg mana satu persatu sudahpun bertebaran di muka bumi Allah
ada yang sudahpun melangkah ke marhalah seterusnya

Kata murobbi kami
kemungkinan selepas ini BG ini akan berpisah
ya aku sedar tidak selamnya dalam zon selesa
ini salah satu hakikat dalam kehidupan
ada perpisahan, ada pertemuan
kan Allah aturkan yang terbaik untuk hambanya..
sebahgaian dari tarbiyah
belum lagi berpisah untuk ke medan jihad...!

Tadi, air mata yang kononnya nak ditahan
tapi tumpah juga..

Kerana mereka ini semuanya sahabat fillah,
bersama-sama dlm perjuangan
di mana kita adalah ghuraba' di muka bumi
tempat mereka di hati
wajah mereka sentiasa kubayangkan dlm rabitahku
dalam doaku
dalam ingatanku

Semoga perpisahan dengan sahabat juang
akan menguatkan lagi iman kita
ukhuwwah kita, keterikatan hati kita

entry ini untuk semua sekali :)
Makcik Ton the great, Maya, Nela, Syakirah, Syema, Amat, Nadi, 
Yusra, Tim, Dayah, K Farhah, Awathif, Nabila, Yun, Kinah


semoga Allah sentiasa lindungi insan-insan ini
mereka adalah antara hamba Allah
yg Allah hantarkan yg telah byk
 membentuk diri yg sgt2 dhaif ini
menjadi lebih baik dari dahulu, dgn izinNya..

siiru 'ala barokatillah ukhti fillah
bumi ini terlalu luas, terlalu byk pengalaman baru, 
ilmu baru etc yg dapat dikutip
selamat membentuk pulau di medan baru
jatuh tersadung itu pasti ada
tapi pastikan bangun semula
kerana Allah itu sentiasa hidup, ada untuk hambanya
dan kerana kami sahabat kamu fillah!
we are there to support you
semoga terus tsabat, persiap iman, akhlaq, amal
kita dah janji nak gathering lagi di syurga kan?? 
:-)

  alhamdulillah yusra ada ruang utk join usrah last be4 ke kelantan ahad ini

 mata merah belaka

 tiada dlm gambar: Nadiah Mokri

 bersama murobbi

 ^__^

Raihan (Firdaus / 'Ain)

Kasih Sayang

Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Dari kasih timbul simpati
Dengan sayang ada persaudaraan
Kerana kasih ingin berbakti
Saling sayang ma'af mema'afkan

Kasih sayang itu baja
Kasih sayang penyubur jiwa
Kasih sayang itu penawar
Penguat cinta penghapus duka

Kasih manusia sering bermusim
Sayang manusia tiada abadi
Kasih TUHAN tiada bertepi
Sayang TUHAN janji-NYA pasti

Tanpa kasih sayang TUHAN
Tiada simpati tiada persaudaraan
Tanpa kasih sayang TUHAN
Tiada bakti tiada kema'afan

( korus )
Kasih sayang pada semua
Kasih sayang sesama kita
Kasih sayang oooo dunia
Moga selamat di Akhirat sana

Tuesday, April 17, 2012

life is about moving forward


 masih segar di ingatan
satu masa dulu bila ujian itu datang
kami tak lari dari soalan2 seperti
"kenapa aku,kenapa kami,kenapa ya Allah"
"kenapa dtgkan ujian sebegeni di saat semuanya bahagia"
semua bagai kena carik2
air mata bukan lagi mahal
bila kepercayaan dipermainkan
pahit dan terus pahit

tapi kerana kami memilih utk bersatu
dan menyerahkan segala urusan kpdNya
sedikit demi sedikit
hikmahnya mula ketara

mula sedar bhw ujian itu dtg tidak kira di saat kita sdg bahagia
atau mmg sedang dlanda masalah
Allah memilih kita untuk ujian itu 
kerana tahu kita mampu
dan mahu kita belajar
bahawa Allah itu sentiasa ada di kala kita susah mahupun senang
dan mahu kita belajar
another side of life 
mahu kita belajar utk sentiasa baiki diri

ujian itu jika kita memilih utk total sabar & tawakal
dan berusaha utk yakin bhw ujian itu bersebab & berhikmah
syukur akan datang
Allah akan bantu buka hati menjadi besar & matang
tidak kiralah betapa berat sekalipun
betapa banyak sekalipun air mata yg tumpah
betapa byk pun tidur mlm yg tak nyenyak seperti orang lain

walaupun perit utk terus sabar
tapi someone said sabar itu bukan bererti kalah
Allah pesan supaya bersabar & kuatkan kesabaran
jaga diri kita dari melakukan sesutau di luar duga
jaga lidah,jaga aib,jgn menyebar cerita2 yg palsu
kerana akhirnya siapa yg lakukan itu
Allah sendiri akan buka aibnya


natijahnya,
hubungan dengan Allah semakin dekat
hubungan dengan org2 yang kami sayang semakin kuat
kini soalan2 di atas sudah hilang ditiup angin
tiada apa yg berlaku melainkan dgn izinNya
alhamdulillah..






tak dinafikan perjalanan itu sgt panjang
beberapa kali terjatuh & tersadung
hatta ujian itu masih lagi ada hingga sekarang
tetapi seolahnya ada bisikan pujukan dari Allah
"Aku pernah berikan ujian ini pada kamu, sekarang kamu akan tahu bagaimana untuk hadapi apa jua ujian di masa hadapan"

ujian itu selalu org lihat sebagai negatif
tapi kita patut pandang dari sudut positif
walaupun sakit itu masih ada
tapi jiwa kita rasa besar, luas, lapang

kerana bahagia itu bukan sekadar bahagia yg kita dpt lihat fisikalnya
bahagia itu sgt subjektif
dpt tersenyum di kala ujian menimpa itu sgt besar
sukar tapi itulah tarbiyah jiwa yg Allah anugerahkan
kerana tanggungjawab di bumi ini masih banyak
kerana hidup ini masih penuh dgn warna warni


happy ending/sad ending pada cerita ini?
sejujurnya, aku tak kisah & rasa tak layak untuk fikirkan
yg penting bagaimana kami berdepan dengannya
di bawah lindungan & rahmat Allah
kuncinya?
Redha...





listen







"every conversation starts with good listening"

in one to one communication
ibu bapa to anak2
anak2 to ibu bapa
naqibah to anak usrah
daie to mad'u
teacher to student vice versa
semua.

mari increase amalan baik ini iaitu mendengar
Allah beritahu kita dlm Quran byk kali akibat org yg tak mendengar etc
selalu dimulakan dengan tidak mendengar.
dari mendengar, baru boleh tahu, baru boleh faham, baru boleh amal.
kalau awal2 lagi dh tutup telinga?

you want to be listened, but you yourself never try to listen.
no fair kan :)