Monday, August 29, 2011

ramadhan 1432


Ramadhan is about to end, but let the spirit continues until the next ramadhan..insyaAllah.
felt a very strange feeling after tarawih tonight.
do i have the chance to meet u again ya Ramadhan?

moga Ramadhan dan kita berjodoh lagi



.....



dan moga Takbir yg kita laungkan di eid fitri nanti
adalah takbir KEMENANGAN
sebagai hadiah mujahadah di bulan Ramadhan
dan kita keluar dari ramadhan dgn hati yg lebih sihat
ameen ya Rabb

28 Ogos 2011 - 28 Ramadhan 1432

Monday, August 22, 2011

Holding on you..









KAU dah janjikan bermacam-macam nikmat kekal di syurga. mengapa kekadang aku masih alpa. i

Mustahilkah ya Allah utk aku miliki hati yg bersih dr titik2 hitam itu..

Satu daging jika rosak, maka rosaklah seluruh daging yg lain. daging itu ialah hati..

Takut2 amalku tidak KAU terima.

Istiqamahlah dlm bermujahadah wahai diri..

Adakah aku layak menghuni syurgaMu ya Allah..

Melihat wajahMu, berjumpa dgn kekasihMu Rasulullah..

Ya rahman ya rahim..aku malu dgnMu..


22 Ogos 2011 - 22 Ramadhan 1432

Tuesday, August 16, 2011

soon?


Sudah pun masuk hari ke-17 ramadhan lepas maghrib tadi. Apa perkembangan kt spnjng madrasah ramadhan kali ni? semoga semakin bersemangat!!

Saya merancang utk menulis sedikit pandangan ttg isu JAIS dan gereja methodist yg tgh hangat skrg...

Ada baca news ttg isu ni? mungkin boleh kongsi2kan di sini?

wallahu'allam

16 Ogos 2011 - 16 Ramadhan 1432

Monday, August 15, 2011

Tunjang vs Serabut


Salam ramadhan fasa ke-2, fasa keampunan ..ya rahmann ya rahiim~

Kenal pokok ini? apa sifat2 yg biasa dikaitkan dgn encik pokok yg tinggi, gagah ini?



Mari taaruf dgn dua pokok di bawah ni plk. soalan yg sama, apa sifat pokok2 ni?


Akar tunjang vs Akar serabut. masih ingat dua jenis akar yg kt belajar di zaman sekolah dulu?sifat2 pokok yg akarnya tunjang & akar serabut. (byk lagi jenis akar lain selain yg dua ini)

mari lihat apa Allah kata:

* Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang pucuknya menjulang ke langit. (Ibrahim 14:24)

* Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran). (Ibrahim 14:25)

* Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup. (Ibrahim 14:26)

(( kalimah itu bukan sekadar kata2 di mulut, tetapi juga perbuatan baik & buruk di atas muka bumi Allah ))

Allah suka beri perumpamaan yg cantik2 supaya manusia yg mahu berfikir, nampak hikmah segala macam kejadian yg berlaku di dunia. cikgu cikgi di dalam pengajaran mereka pun suka memberi analogi supaya pelajar mudah faham. kanak2 kecil juga sgt suka & mudah faham bila kt bg cntoh2, perumpamaan & analogi. begitu juga selayaknya bagi Allah. setiap benda yg diciptanya ada fungsi dan impak pd manusia.. hanya jika manusia itu berfikir.

Walaupun pokok bawang putih & padi di atas ber-akar serabut & dikaitkn perumpamaannya dgn kalimah yg jahat & buruk, tetapi mereka sentiasa berzikir pd Allah siang dan malam, menjalankan tugas masing2 & bermanfaat pd manusia.

... Tetapi kt sbgi manusia? berguna atau tidak pd org lain? hari ini sudah bersedekah pd jiran & sesiapa yg kt terserempak wpun dgn segaris senyuman? ada ber-infaq wpun seposen dua tp dgn hati yg ikhlas? adkh kt stiasa berusaha utk mjadi seorg hamba khalifah yg lebih baik dlm perkara2 duniawi & ukhrawi? sudah berdoa utk ibubapa,adik beradik,kaum kerabat,kawan2,jiran,mad'u,umat islam seluruhnya etc? adakah kt lebih byk mengumpat, memburukkan org lain? adakah kt suka salahkan org lain dulu apabila ditegur seseorang? baca /tadabbur quran sungguh2 dlm ramadhan shj atau satu kewajipan utk mbaca/mtadabur every time? adakah kt benar2 cintakan Allah & Rasulullah dan terjemahkan dlm perbuatan? ada menitis air mata hari ni krna takutkan azab Allah atas dosa2 kt yg seluas lautan? persoalan ikhlas dlm setiap amal? ada riya'? ...

Mari mulakan dgn muhasabah diri tanpa menyalahkan org lain di fasa ke-2 bulan ramadhan ini...dan jgn pandang rendah amal2 yg sekecil zarah yg manusia tak nmpk tu. sbb confirm Allah nampak & akan kira org2 yg ikhlas, samada ketika dia berada dgn rg ramai atau semasa dia berseorangan.

Bacalah entry ini dengan menggantikan word 'manusia' & 'kita' itu dengan AKU. sudah tentu saya dahulu perlu muhasabah diri...

Sekarang ini, kt Tunjang atau yg Serabut?

moga keluar dari ramadhan dgn "baju baru" !!

15 Ogos 2011 - 15 Ramadhan 2011


Friday, August 12, 2011

nota cinta dari sang Pencipta


(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf.

(Ibrahim 14:52)



Al-quran itu terlalu byk rahsianya yg kt tak tahu. Belek & belek, mesti Allah hidangkan ayat2 yg sgt kena dgn keadaan kt masa itu. kalau kt tadabbur ayat2 al-quran sekalipun, kt akan lalui satu proses pemujukan drpd Allah, proses peneguran dr Allah, proses ma'rifatullah, proses mengenal diri sendiri dan mcm2 lagi. dgn melihat kpd kalimah2 agung ini, ternyata Allah itu Ar-Rahim & Ar-Rahman..

Sebenarnya hati yg galau jwpnnya ada pd Allah. melalui solat2, doa2 & juga al-quran. Di bawah adalah bbrp ayat yg nak dikongsikan..

semoga Allah sentiasa pimpin hati2 kita..

************

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? (A-li'Imraan 3:142)

Dan tidaklah ada yang mereka ucapkan (semasa berjuang), selain daripada berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir. (A-li'Imraan 3:147)

Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya. (A-li'Imraan 3:159)

Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika Ia mengalahkan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri. (A-li'Imraan 3:160)

Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;(A-li'Imraan 3:169)

Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (A-li'Imraan 3:177)

(Azab seksa) yang demikian itu ialah disebabkan perbuatan yang - telah dilakukan oleh tangan kamu sendiri. Dan (ingatlah), sesungguhnya Allah tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambanya." (A-li'Imraan 3:182)

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan). (A-li'Imraan 3:200)

Dan turutlah apa yang diwahyukan kepadamu serta bersabarlah (dalam perjuangan mengembangkan Islam) sehingga Allah menghukum (di antaramu dengan golongan yang ingkar, dan memberi kepadamu kemenangan yang telah dijanjikan), kerana Dia lah sebaik-baik Hakim. (Yunus 10:109)

Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; - (Ar-Ra'd 13:22)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd 13:28)

Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat mengembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya. (Ar-Ra'd 13:29)

Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Ia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya. Dan (ingatlah) pada sisiNya ada "Ibu segala suratan". (Ar-Ra'd 13:39)

Allah berfirman: "Inilah hari (kiamat) yang (padanya) orang-orang yang benar (pada tutur kata dan amal perbuatan) mendapat manfaat dari kebenaran mereka; mereka beroleh Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia. Itulah kejayaan yang amat besar". (Al-Maaidah 5:119)

Wahai Nabi, cukuplah Allah menjadi Penolongmu, dan juga pengikut-pengikutmu dari orang-orang yang beriman. (Al-Anfaal 8:64)

Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti. (Al-Anfaal 8:65)

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah 2:286)

Dan sabarlah (wahai Muhammad, engkau dan umatmu, dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana sesungguhnya Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan. (Hud 11:115)

Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. (Hud 11:123)

* hiburkan hati dgn nota2 cinta dari Allah :)

selamat bertilawah & bertadabbur!

Thursday, August 11, 2011

Apabila al-quran jadi hiasan



Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya (59:21)

Alhamdulillah ramadhan dh pun menginjak ke hari ke-11. byk peristiwa penting yg berlaku semasa bulan mulia ini, atranya perang badr & yg paling penting sekali adalah penurunan al-quran. byk kelebihan yg allah berikan kpd para pemburu syurga sepanjnag bulan rmdhn kareem ini. saya sgt terkesan dgn ayat al-quran di atas, di mana allah berikan perumpamaan jikalau al-quran diturunkan kpd makhluk Allah yg lain bernama gunung. bayangkan pula kalau ianya diturunkan ke atas burung dan lain2. subhanallah, fikirkan mengapa Allah turunkan al-quran kpd manusia?

Kalau dilihat skrg, rata-rata tidak berasa izzah dgn al-quran itu sdri..tak rasa penting, baca bila rasa nak baca, tak jadikan sbgi sumber dan mcm2 lagi. lihat saja apa yang terjadi apabila sesebuah negara itu tidak diperintah dgn landasan syarak yg benar, yg berasaskn quran dan sunnah. ataupun byk meghafal quran tetapi tidak mempraktikkan.. :(

*mari muhasabah*

Lihat saja kisah2 ummat islam di serata dunia; apa terjadi di Libya, Syria, Mesir dan lain2. kalau difikir secara logik, mengapa byk benar cerita pemerintah2 yg beragama Islam tetapi zalim, tidak adil, melupakan hak rakyat, ekonomi yg sgt teruk, tiada peluang kerja, gaji terlalu sedikit dan tak setimpal dgn sumbangan tenaga mereka.. anda senaraikan. baca kembali sejarah perjuanagn rakyat di Mesir.

Mengapa pemerintah2 ini tidak seperti zaman rasulullah, khulafa' ar rasyidin, khalifah umar abd aziz dan lain2 yg mahsyur di dalam sejarah islam. berani saya katakan juga bhwa sgt ramai muslim kini yg tidak tahu langsung ttg kisah2 keadilan & keamanan yg dipraktis oleh pemimpin2 islam yg ada. mungkin peribadi rasulullah yg mulia, ramai yg tahu. tetapi ramai tidak tahu/tidak terdedah ttg perihal kebijaksanaan & keadilan baginda dlm hal2 muamalah, siasah(politik) dan lain2.

Pernah saya fikirkan apa jwpn yg ada jika ada yg bertanya, knpa klu negara2 islam ni, byk sgt masalah yg ada sperti negara2 yg sedang bergolak skrg. tetapi klu negara yg dikepalai non-muslims, dlm byk perkara, mereka lebih baik & lebih sensitif.

Mungkin ini jawapan yg ada;

1. Semua pemerintah2 yg bermasalah hari ni tidak mengikut acuan Islam yg sebenar, krn islam itu agama sejahtera & rahmatan lil 'aalamin.

2. Semua pemerintah2 tersebut terlalu ke-politikan, terlalu mmpertahankan kuasa, pangkat & nama sendiri.

3. Cthnya Zionis di Israel ---> pelampau yg based on politics. penganut yahudi biasa tak semestinya Zionis & tak semua yg menentang Islam.

4. Kurangnya nilai kemanusiaan. klu negara2 non muslim, mgkin yg ok2 tu kerana mereka ada lebih nilai kemanusiaan. mungkin byk kt boleh belajar dari situ..

wallahu'allam. ini pandangan kerdil yg sebenarnya perlukan kepada byk research & penjelasan lagi.

yg pasti, sesungguhnya Islam itu agama sejahtera. yg masalahnya adalah penganutnya yg byk tersasar dr landasan yg sebenar & tidak mempraktiskan islam yg sebenar. apabila al-quran bukan lagi rujukan utama......beginilah hasilnya..

pandangan anda?

11 Ogos 2011 - 11 Ramadhan 1432

Friday, August 5, 2011

Sakit itu juga nikmat


Apabila tubuh terasa lemah dan mahu menyerah
Kuatkanlah hati & kembalilah kpd niatmu
Niat asal kau berpuasa

Kau selalu mengenali sakit dgn azab
Benar..
Tapi adakah kau lupa sakit juga suatu nikmat

Ingatkah kau dengan kata-kata Rasulullah
Bahawa sakit itu jika kau redha
Dosa-dosamu gugur bagai daun kering di jalanan

Apatah lagi jika kau bersabar dlm keadaan kau sedang menahan diri
Dari lapar dan dahaga, dosa & lara..
Di bulan Allah & RasulNya sangat cintai
Bulan Ramadhan Kareem...

Allah..ampunkan dosaku
Moga sakit sementara ini sebagai tanda cintaMu
Moga dosa2ku gugur..

5 Ogos 2011 - 5 Ramadhan 1432