Apabila al-quran jadi hiasan



Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya (59:21)

Alhamdulillah ramadhan dh pun menginjak ke hari ke-11. byk peristiwa penting yg berlaku semasa bulan mulia ini, atranya perang badr & yg paling penting sekali adalah penurunan al-quran. byk kelebihan yg allah berikan kpd para pemburu syurga sepanjnag bulan rmdhn kareem ini. saya sgt terkesan dgn ayat al-quran di atas, di mana allah berikan perumpamaan jikalau al-quran diturunkan kpd makhluk Allah yg lain bernama gunung. bayangkan pula kalau ianya diturunkan ke atas burung dan lain2. subhanallah, fikirkan mengapa Allah turunkan al-quran kpd manusia?

Kalau dilihat skrg, rata-rata tidak berasa izzah dgn al-quran itu sdri..tak rasa penting, baca bila rasa nak baca, tak jadikan sbgi sumber dan mcm2 lagi. lihat saja apa yang terjadi apabila sesebuah negara itu tidak diperintah dgn landasan syarak yg benar, yg berasaskn quran dan sunnah. ataupun byk meghafal quran tetapi tidak mempraktikkan.. :(

*mari muhasabah*

Lihat saja kisah2 ummat islam di serata dunia; apa terjadi di Libya, Syria, Mesir dan lain2. kalau difikir secara logik, mengapa byk benar cerita pemerintah2 yg beragama Islam tetapi zalim, tidak adil, melupakan hak rakyat, ekonomi yg sgt teruk, tiada peluang kerja, gaji terlalu sedikit dan tak setimpal dgn sumbangan tenaga mereka.. anda senaraikan. baca kembali sejarah perjuanagn rakyat di Mesir.

Mengapa pemerintah2 ini tidak seperti zaman rasulullah, khulafa' ar rasyidin, khalifah umar abd aziz dan lain2 yg mahsyur di dalam sejarah islam. berani saya katakan juga bhwa sgt ramai muslim kini yg tidak tahu langsung ttg kisah2 keadilan & keamanan yg dipraktis oleh pemimpin2 islam yg ada. mungkin peribadi rasulullah yg mulia, ramai yg tahu. tetapi ramai tidak tahu/tidak terdedah ttg perihal kebijaksanaan & keadilan baginda dlm hal2 muamalah, siasah(politik) dan lain2.

Pernah saya fikirkan apa jwpn yg ada jika ada yg bertanya, knpa klu negara2 islam ni, byk sgt masalah yg ada sperti negara2 yg sedang bergolak skrg. tetapi klu negara yg dikepalai non-muslims, dlm byk perkara, mereka lebih baik & lebih sensitif.

Mungkin ini jawapan yg ada;

1. Semua pemerintah2 yg bermasalah hari ni tidak mengikut acuan Islam yg sebenar, krn islam itu agama sejahtera & rahmatan lil 'aalamin.

2. Semua pemerintah2 tersebut terlalu ke-politikan, terlalu mmpertahankan kuasa, pangkat & nama sendiri.

3. Cthnya Zionis di Israel ---> pelampau yg based on politics. penganut yahudi biasa tak semestinya Zionis & tak semua yg menentang Islam.

4. Kurangnya nilai kemanusiaan. klu negara2 non muslim, mgkin yg ok2 tu kerana mereka ada lebih nilai kemanusiaan. mungkin byk kt boleh belajar dari situ..

wallahu'allam. ini pandangan kerdil yg sebenarnya perlukan kepada byk research & penjelasan lagi.

yg pasti, sesungguhnya Islam itu agama sejahtera. yg masalahnya adalah penganutnya yg byk tersasar dr landasan yg sebenar & tidak mempraktiskan islam yg sebenar. apabila al-quran bukan lagi rujukan utama......beginilah hasilnya..

pandangan anda?

11 Ogos 2011 - 11 Ramadhan 1432

Comments

salam ramadhan k. sofie :)

betul apa yg k. sofie ckp tu.
antara sebab2 ialah, ummat jauh dr hukum Allah dan Al-Quran.
dlm buku manhaj hidup muslim, sheikh maududi ada sebut:
"inilah sebabnya mengapa kita tidak beroleh rahmat, kerana kita nampaknya saja adalah orang2 Muslim, tetapi kelakuan kita sama shj dgn org2 kafir. kenyataan bhw org2 kafir menguasai dan memerintahkan kita, adalah bentuk HUKUMAN atas kejahatan kita yg telah tidak menghargai nikmat kurniaan Islam yg telah dilimpahkan kpd kita".

wallahu'alam
sofiyyah said…
slm rmdhn kembali :)

apabila hidup atas dasar nafsu & ego, dan bukannya atas dasar ketuhanan..semua dirasakan milik sendiri.

dan umat Islam di kahir zaman itu ramai mcm buih tp tidak berkualiti..

byk lg keje yg menanti kan syu..semoga terus tsabat ya ukhti
salam kak sopee,
siang tadi dengar kat ikim, pentazkirah tu kate kalau kita nakkan kemuliaan, kena dekatkan diri dengan alQuran.
dekatkan hati dengan alQuran.
bulan Ramadhan ni kena bagi bonus kat diri dengan mentadabbur ayat2 Quran.
kemuliaan. IKRAM :) teehee

-syaimaa'-
sofiyyah said…
al quran..terlaiu byk nk di-discover kan rahsianya.

kdg2 terbayang mcm mne hidup zmn2 rasulullah,khulafa' rasyidin & khalifah2 lepas tu..mesti beshh >__<

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah