Saturday, December 21, 2013

stand still



Kalau ada tajuk essay pmr atau spm ttg kebaikan dan keburukan pembangunan teknologi, aku pasti akan masukkan ini sebagai salah satu point:

* Manusia lebih suka memilih confrontation dlm wassap/email/sms (alam maya) berbanding confrontation face to face dgn jujur. 

* Manusia jadi kurang confidence utk berdepan berhujah berdepan

* Manusia rasakan nada dan intonasi dlm alam maya dgn tulisan panjang berjela lebih mudah difahami pembaca

Tetapi malangnya bila bersua muka, bertentang mata, berada di dalam satu petak dinding yg sama, somehow jadi terkedu. tidak berterus terang. mengharapkan isi2 wassap tersebut difahami dgn baik. 

Bila bersua muka seolah-olah emosi yg diluahkan di dlm wassap itu seolah tak pernah wujud. silent. dan mengharapkan org yg baru membaca mesej2nya tadi okay.

no further action.
no reaction.
no conclusion.

betapa manusia boleh menjadi sgt tidak sensitif.
mahu difahami, tetapi tidak berusaha menyelami.

need some air..allahu allah ~

Saturday, December 7, 2013

If you listen to the wind very carefully, you'll be able to hear me whisper my love for you



Mengimbau pengalaman kami mula2 menjejak kaki di bumi main camp uia, macam tak percaya kita pernah melalui momen2 perit, tak faham, kena marah, salah faham, mengumpat, mengamuk, menangis, tak nak cakap dlm meeting, ikhtilat yg kurang tepat, dtg meeting hati ke lain .. hinggalah ke satu masa kita mula sedar kita sedang belajar rupanya. belajar ttg tarbiyah Allah, belajar utk faham kerja dakwah ini bukan main2, belajar bhw kerja dakwah ni bukan nk kejar glamour, belajar memahami & menerima personaliti org lain, belajar menerima teguran, belajar utk terima bukan aku shaja yg betul, belajar reverse emosi menjadi positif, belajar menundukkan ego dan belajar utk sentiasa  make sure diri dlm mujahadah...

its a very long journey sebenarnya. tapi seakan semalam kita masih 'kanak2' lagi. walhal srkg pun kita masih dlm satu perjalanan yg masih panjang.

terbayang lg masa2 kita balik lewat ke mahallah/ rumah.

teringat momen2 tak faham & cuak bila diminta pilih nk bergerak di mana di UIA. dakwahkah? tarbiyyahkah? danakah?

dan seakan tiba2 sahaja masa kita pula menjadi kakak kepada adik2. sewaktu diri ini byk lemahnya. sewaktu pelbagai mslh menimpa.. mereka ini antara manusia2 penting yg menjadi cerminan diri & peransang semangat.

dan mereka semua adalah isteri kepada suami.
dan ibu kepada anak2.

sememangnya mereka sgt hebat. terasa kerdil bila berdiri selevel dgn manusia2 ini. somehow the distance is just there..

selamat memandu amal2 masing2 utk redha allah..
selamat memandu alam perkahwinan masing2 utk redha allah..
semoga kita dipilih allah utk berjumpa lagi & menjadi jiran di syurga abadi..


Sunday, November 17, 2013

Heart












Revolusi hati..

Sunday, January 27, 2013

my endless hope for her.



bismillah. masuk ke program hari ini, sudah dua kali aku melihat kelibat KZS. kali pertama semasa program di tahun 2012 di darul puteri cheras. subhanallah.

kali pertama nampak KZS, hati terkejut. actually sgt terkejut. mcm tak sangka KZS sudah di sini sama2 dgn kami. aku masih ingat mcm2 perkara dulu. coupling, dulu KZS dlm geng2 havoc, mcm2 cerita ttg dia. benarlah & terbuktilah kuasa Allah. sesiapa yg dipilihnya utk menerima hidayah, tiada yg dpt menghalang.

kami bersapa, KZS  masih ingat siapa aku. dan setelah bbrp ketika, satu soalan diajukan kpd aku yg membuat hati rasa terlalu sebak.

" *** mana?"

aku jwb "dia takde kat sini..."

dan aku senyum meleret, KZS pun kata: "ohhhh ok..." mukanya menunjukkan yg KZS expect dia ada sekali dlm program ni.

dan kami ke tmpt masing2.

galau hati tak siapa yg tahu, hanya senyum yg mampu aku ukirkan.

aku selalu terbaynag-bayang jika dia bersama dgn aku di jalan dkwh ini.. pasti sgt hebat. ya. dia yg aku kagumi. dia yg hebat kepimpinannya, dia yg sgt berdisiplin, dia yg berperibadi solehah & akhlaqnya tinggi, dia yg dihormati & selalu disebut-sebut kebaikannya oleh sesiapa pun yg mengenalinya.

i am no better than her. bila aku ada bersama dia, selalu aku rasakan aku nak menjadi lebih baik, terinspirasi.

dia yg selalu aku selalu ingat di dlm doaku.

dia yg aku kagumi dlm diam.

dia yg selalu buat aku menangis dlm diam.

tetapi dia tiada bersama dgn aku sekarang, berjuang bersama. sepertimana yg pernah dia kata2kan kpd aku satu masa dulu.

dan kini aku sudah melihat KZS sudah bersama di jalan ini. tak pernah aku sangkakan sebenarnya. jika sesiapapun lihat sejarah mereka, tentu ramai tak sangka kenapa dia tidak bersama di jalan ini.

bila aku melihat KZS buat kali kedua di program hari ini, aku tahu dia sudah jauh ketinggalan di sudut ini, jauh dari apa yg pernah dia katakan pd aku satu masa dulu.

Allah. Allah. Engkau Maha Mengetahui.

kau bimbinglah, lembutkanlah hatinya, bukakan pintu hatinya utk bersama-sama aku & kami di jalan ini. aku berdoa kpdMu ya Allah, jika DIa akan membawa kebaikan pd dkwh ini, Kau pimpinlah hatinya. peribadinya yg baik, akhlaqnya yg baik..engkau salurkanlah kelebihannya ke jalan ini. kau kuatkan hatinya utk get over peristiwa2 hitam yg pernah dia lalui, timbulkan kepercayaan di hatinya, bantu dia ya Allah..kasihanilah dia ya Allah..



Thursday, January 24, 2013

kena kejar


peluang amal seakan mengejar kita utk memilih utk lakukan.

kelmarin, semasa sibuk membeli makanan di tempat biasa, di boot van yg menjual mknn selera ala kampung, dtg seorang wanita pertengahan umur yg pernah ku jumpa sebelum ini.

di tangannya ada barang2 utk dijual. mkck tu tegur sy seorang utk promote barang dia. dan semua mata memandang.

dlm hati 1: nk beli kesian tgk. tapi duit takcukup dan saya fikirkan, dulu dh beli sekali dgn dia.

dlm hati 2: klu beli, segan dgn org lain kata apa menunjuk-nunjuk bagai

dlm hati 3: klu tak beli, ape pula org kata mcm .

serius semua mata tengok2 & pandang2 hu. seakan org menanti apa saya akan buat.

at the end, sy kata pd mkck tersebut, minta maaf sgt hari tu sy dh beli dgn mck, skrg duit st tak cukup. sy ucapkan kata2 ini dgn senyuman (taktahu nk react mcm mana)

kemudian selesai beli makanan, dengan tak sedap hatinya berlalu dari situ. seribu satu rasa tak sedap hati.

kemudian sy singgah di stall air soya yg jauh dari tempat tadi.tiba-tiba,

sy dengar seseorang beri salam dan saya toleh. subhanallah masa ini tergamam sekejap.

serius tergamam. mkck tadi dtg lg.

masa ni benar2 rasa seolah Allah nak suruh juga buat satu amal hari ini.

buat juga walaupun kau tengah takde duit, walaupun dulu dh pernah beli dengan dia....ape jualah alasan diri ini.

alhamdulillah terasa sgt di tengahari yg terik tu. terasa sgt allah nk suruh aku belajar something.

ada ketika dan keadaan yg memerlukan kita utk memaksa diri melakuakn sesuatu yg kt sangka kita tak boleh buat. teringat masa rasululullah dulu, ada tinggal kurma sebiji dua shja pun, masih diberinya kpd yg memerlukan. dan bnyk lg kisah2 lain.

selagi tidak memudaratkan diri, ringankanlah diri utk bersedkah, beramal wpun hnya sedikit yg dpt kita beri.

tarbiyah2 kecil utk mereadykan hati utk berkorban harta..
wallahu'allam