Wednesday, September 30, 2009

refleksi diri

Kata orang ape yg berlaku pada hari ini belum tentu menentukan siapa seseorang individu itu pd keesokan harinya. ade byk pepatah melayu yg kate pastikan hari esok lebih baik dari hari ini. ye mmg betul. hari seterusnye seharusnya lebih excellent dari semalam, kelmarin dan minggu2 & tahun2 lepas. Ajaran Islam sendiri selalu menggalakkan individu utk terus mjadi lebih baik, maju & berjaya.

Realitinya, kt takkan tahu ape yg akan berlaku pada kt pada minit2 seterusnya dari sekarang. klu kt cube fikir balik ttg ni, ngeri pulak rase. pagi2 kt bangun.. kt tak tahu pn ape yg akn berlaku masa kt di dlm tandas. ttb tergelincir ke..atau tgh masak air utk buat kopi & air panas tersimbah dan macm2 lagi. semasa perjalanan ke tmpt blajar/kerja..selamatkah kt sampai dsbginya. bende2 mcm ni klu kt betul2 lihat dan fikir, tiada sebab utk kt sia2 kan diri kite sendiri. lewat2 kan solat mase kt xde kekangan..tgk tv tak ingat urusan2 lain..bace, tengok & dengar bende2 x elok/ kurang elok, mengumpat & bergosip selalu dan lain2.

Fikir2kan ape penghujung hidup kt nnt yg ntah bile saatnya..cume lihat saje sekeliling kt. ape yg berlaku pd org lain utk dijadikan tauladan & sempadan. ade yg satu masa dulu elok peribadinya, amal ibadatnye, selalu hadir ke prog2 ilmu, prog2 yg mengukuhkan jiwa utk islam dan sebgainya..ttp sekarang tersungkur apabila diuji dgn perempuan, dgn pangkat dan duit. sgt sedih melihat situasi2 sebegini. tetapi... bukanlah kerja kt utk memandang sinis & menggelakkan org2 ini hnya kerana mereka tersungkur & gagal melepasi ujian2 tersebut. sbb kt juga mungkin tersungkur sama klu kt diuji sedemikian rupa.

Sama2lah kt Istiqamah dlm menjaga iman dan amal kt. klu rase susah, fokus utk buat sikit2 dahulu..mane tahu..yg sikit tetapi sentiasa buat ni lah yg mbuatkan kt semakin dekat dgn Allah. manfaatkanlah hari esok yg masih ade tu supaya kt bukan lg individu yg hny duduk di takuk lama. bukan saje soal iman dan amal, ttp jugak di dalam pelajaran, pekerjaan, percakapan, adab dan sebagainya. bukan kesempurnaan yg dikejar..tetapi usaha yg berterusan itu lebih bernilai di sisi Allah. dan tentu saje berharga utk kt.

Adakah kt benar2 pasti siapa kita pd esok hari? adakah esok kt masih berpijak di atas jalan yg benar2 Allah redhai? Dan yg paling penting ialah ape nasib kt semasa dijemput oleh Allah. Khusnul khatimah/ bagaimana..sentiasalah berdoa dan memohon ampun. peringatan utk kt bersama...


"Perkara yg paling aku menyesal sekali dalam sehari ialah apabila terbenamnya matahari, umurku berkurangan, akan tetapi amalanku tidak bertambah"
Ibn Mas'ud


Wednesday, September 9, 2009

10 mlm terakhir ramadhan

Malam bertukar siang, siang bertukar malam..masa berlalu cukup pantas. kt dah tiba ke 10 akhir ramadhan kareem. secara fitrahnye, bile satu2 benda tu dh nk habis/hujung2, manusia akan jdk makin slow & malas. senario biasa: masjid makin lengang. ade yg tgh shopping2 utk raya. huu..tapi jom kt pastikan iman dan tubuh kt segar dan semangat menghadapi 10 malam istimewa, hadiah khas dari Allah swt. makin nk habis, makin kt rase sayang nk tinggalkan. bak kata cik timie, ramadhan ni patutnye kt berpesta. pesta ibadah dan sume yg baik2.
Manfaatkan 10 mlm terakhir ni dgn qiyamullail dan segala amalan wajib & sunat yg lain. moge2 kt jumpa dgn malam lailatulqadr. ckp2 psl 10 mlm terakhir ramadhan ni, teringat satu kisah yg agak seram sejuk. persitiwa ni terjadi mse umur sy 10/11 tahun. dlm darjah 4/5 camtu.
Masa tu adlh 10 malam terakhir. dan mase tu jugak, kami 8 org adik beradik ni ade kat rumah. ntah kenape masa tu semua mengelat n malas nk pegi solat teraweh kat masjid mcm biasa. semua liat, x nak pegi. dek x larat nk memujuk, mama pegi sorang. 3 org mengadap tv. 4 org lgi mengadap komputer. tapi sorang je yg baca al-quran mase tu. jam kat dinding dah pukul 9.45pm. biasenya org solat terawih dh balik. tibe2 dengar ade suara bagi salam. sy dan kakak sy menjawab salam & pusing pandang pintu depan. dlm sekilas pandang tu, kami nmpk sekujur tubuh yg dilitupi telekung berdiri kat muka pintu.
Lepas lebih 20 minit, sy mula rasa pelik. xdgr pulak suara mama. so sy mintak adik sy tgk kat halaman. kot2 mama tgh berkebun. tp xde. kami tny pd abang sy ade x mama balik td. memangkan die betul2 duduk dpn pintu utama. tp dia ckp xde. mulelah sume org meremang. dlm kol 10.40pm camtu, mama balik. rupe2nye die mmg belum balik lagi. die balik lmbt sket sbb ade ceramah kat masjid.
Bile ingat2 balik, perempuan yg pakai telekung yg kami ingat mama tu, badannya sgt besar n lebih dari petak pintu tu. huhu. hanya Allah yg tahu siapa yg dtg menjengah ke rumah kami mlm tu. kami ambil peristiwa ni sbgi teguran drNya utk kami yg meliatkan diri mlm tu. dan jugak mgkin ia dtg utk menjenguk abang sy yg sedg bace al-quran mlm tu.....
Kisah ni bukan sekadar buat kami seram sejuk smpi skrg, tp jugak sbgi pengajaran beerti. moge kt semua bertemu dgn malam lailatulqadr!!