Posts

Showing posts from September, 2009

refleksi diri

Kata orang ape yg berlaku pada hari ini belum tentu menentukan siapa seseorang individu itu pd keesokan harinya. ade byk pepatah melayu yg kate pastikan hari esok lebih baik dari hari ini. ye mmg betul. hari seterusnye seharusnya lebih excellent dari semalam, kelmarin dan minggu2 & tahun2 lepas. Ajaran Islam sendiri selalu menggalakkan individu utk terus mjadi lebih baik, maju & berjaya.

Realitinya, kt takkan tahu ape yg akan berlaku pada kt pada minit2 seterusnya dari sekarang. klu kt cube fikir balik ttg ni, ngeri pulak rase. pagi2 kt bangun.. kt tak tahu pn ape yg akn berlaku masa kt di dlm tandas. ttb tergelincir ke..atau tgh masak air utk buat kopi & air panas tersimbah dan macm2 lagi. semasa perjalanan ke tmpt blajar/kerja..selamatkah kt sampai dsbginya. bende2 mcm ni klu kt betul2 lihat dan fikir, tiada sebab utk kt sia2 kan diri kite sendiri. lewat2 kan solat mase kt xde kekangan..tgk tv tak ingat urusan2 lain..bace, tengok & dengar bende2 x elok/ kurang elok, m…

10 mlm terakhir ramadhan

Malam bertukar siang, siang bertukar malam..masa berlalu cukup pantas. kt dah tiba ke 10 akhir ramadhan kareem. secara fitrahnye, bile satu2 benda tu dh nk habis/hujung2, manusia akan jdk makin slow & malas. senario biasa: masjid makin lengang. ade yg tgh shopping2 utk raya. huu..tapi jom kt pastikan iman dan tubuh kt segar dan semangat menghadapi 10 malam istimewa, hadiah khas dari Allah swt. makin nk habis, makin kt rase sayang nk tinggalkan. bak kata cik timie, ramadhan ni patutnye kt berpesta. pesta ibadah dan sume yg baik2. Manfaatkan 10 mlm terakhir ni dgn qiyamullail dan segala amalan wajib & sunat yg lain. moge2 kt jumpa dgn malam lailatulqadr. ckp2 psl 10 mlm terakhir ramadhan ni, teringat satu kisah yg agak seram sejuk. persitiwa ni terjadi mse umur sy 10/11 tahun. dlm darjah 4/5 camtu. Masa tu adlh 10 malam terakhir. dan mase tu jugak, kami 8 org adik beradik ni ade kat rumah. ntah kenape masa tu semua mengelat n malas nk pegi solat teraweh kat masjid mcm biasa. semu…