Posts

Showing posts from July, 2011

Why repetition?

Image
Bismillah..
Tak ingat pernah dengar daripada siapa, tapi yg pasti dari radio. ini rasanya bukan ayat quran atau hadith, tapi kata2 hikmah yg wajar diambil manfaatnya :) Katanya: "berulang-ulang itu penting, dengar sekali mungkin sebab tak buat lagi. dengar utk kali ke-2 sbb tak sempurna lagi. dengar kali ke-3 sbb tak amalkan lagi"

Agaknya apa yg cuba disampaikn dr situ? klu kita fikir dgn logik, pokok takkan atau susah utk hidup klu kt cuma jirus sekali je air kat dia. ataupn hujan sekali, then musim kemarau. kalau nak menghafal al-quran, perlu diulang2 smpi melekat. klu dlm baba belajar, nota2 perlu dibelek & dihadam bbrp kali. dan dlm bab wudhu sekalipun, setiap cucian pd anggota badan kt tu perlu dicuci 3x. tentu ada hikmah dan sebab yg cantik tersedia utk org2 yang berfikir.


"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar"

Dan kenapa pula Allah turunkan ayat ini? nampak tak…

hujan

Image
Sangat suka dengan nikmat Allah yg bernama hujan. tambah2 kalau memandu dlm keadaan hujan. tak tahu nak explain mcm mana. bila hujan turun, vision kt akan jadi blur dan fikiran mudah melayang. mungkin ada benarnya bila org katakn mood manusia ni berubah ikut musim/cuaca. ada baiknya bukan. bukankah setiap ciptaan Allah itu punya tugasnya sendiri? wlpun kdg kala kt mengeluh bila hujan, sbb tak sempat angkat baju, baju tak sempat kering, kasut basah, susah nk ke sana sini dan mcm2 lagi. tapi jgnlah kt lupa mengucap subhanallah wpun agak tension :)

Masih teringat kisah seseorg yg katanya sgt suka dengan cuaca hujan. klu masa di asrama, setiap kali hujan, dia akan duduk tepi tingkap & mula terbayang famili.

Dari sudut lain, hujan ini seolah ada aura tersendiri yg boleh buat seseorang rasa sayu, sbb mcm2 kisah akan dtg balik dlm fikiran. termasuk dosa dan kelemahan diri. kehinaan kt sebagai seorang hambaNya. sebab tu aku sangat suka dengan hujan. to be specific, hujan tika mana aku dlm k…