Thursday, July 21, 2011

Why repetition?


Bismillah..
Tak ingat pernah dengar daripada siapa, tapi yg pasti dari radio. ini rasanya bukan ayat quran atau hadith, tapi kata2 hikmah yg wajar diambil manfaatnya :) Katanya: "berulang-ulang itu penting, dengar sekali mungkin sebab tak buat lagi. dengar utk kali ke-2 sbb tak sempurna lagi. dengar kali ke-3 sbb tak amalkan lagi"

Agaknya apa yg cuba disampaikn dr situ? klu kita fikir dgn logik, pokok takkan atau susah utk hidup klu kt cuma jirus sekali je air kat dia. ataupn hujan sekali, then musim kemarau. kalau nak menghafal al-quran, perlu diulang2 smpi melekat. klu dlm baba belajar, nota2 perlu dibelek & dihadam bbrp kali. dan dlm bab wudhu sekalipun, setiap cucian pd anggota badan kt tu perlu dicuci 3x. tentu ada hikmah dan sebab yg cantik tersedia utk org2 yang berfikir.

A003
"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar"

Dan kenapa pula Allah turunkan ayat ini? nampak tak kaitan antara kalam Allah ni dgn kata2 hikmah tadi. kenapa kt perlu pd repetition dlm hidup ni? bukan ke cukup kalau cakap sekali je. lepas tu pandai2 la nak buat apa. biasa kan fikiran2 mcm ni muncul kat kepala kt? terutamanya ketika orang lain menegur kesilapan/ kelemahan kt dlm sesuatu perkara. dari hal yg kecil smpilah ke besar. telinga kt selalu malas nk tahan dengar kata2 org lain ttg benda yg sama. lebih2 lagi dlm soal nasihat menasihati.

Logiknya, mmg agak malas nk dengar nasihat yg sama. apetah lagi klu penegurnya sama. tapi pernah tak kita fikirkan dari satu sudut yg lain,..dan cuba kt ketepikan ego dlm diri.. sebenarnya kt sgt perlukan pd nasihat, nasihat & nasihat. kt perlukan manusia lain yg boleh menegur & membantu kt koreksi sikap & kelemahan kt. betul tak sebenarnya jarang kt nmpk kelemahan kt, atau mengaku salah klu kt silap?

Percaya tak klu saya katakan bila iman kt lebih dari ego, dlm bentuk apa pun teguran itu dtg, dan siapapun yg menegur, kt bisa rasionalkan semula & terima dgn baik :)

..sukar..mmg sukar..selagi kt hidup atas keegoan, dan bukannya atas ketuhanan..

Egoistik, individualistik dan seangkatannya boleh kt rawat dgn merendahkan diri kt..cuba sujud & letak kepala kt ke tanah. di situlah tmpt kembali seorg manusia. manusia mmg special kerana diberi kelebihan berbanding makhluk Allah yg lain. tapi antara manusia dan manusia, percayalah.. semua sama saja, melainkan taqwa, yg mana Allah sahaja tahu..

Berpesan-pesan dgn kebenaran tentunya bukan sekali sahaja. tak mudah ukt kt tinggalkn sikap mazmumah/ habit yg kurang elok dlm diri. cuba bayangkan juga klu kt menasihati/menegur adik kt cthnya, tentu nak pesan berkali-kali ^-^

Jadi terimalah bhw nasihat yg sama mgkin dtg berkali-kali. peringtan dari allah juga akn dtg berkali-kali. termasuklah peluang utk bertaubat juga allah buka berkali-kali..cuma kadang2 kt yang tidak perasan, melengah-lengahkan taubat..

Saya juga sama seperti kamu, sdg bermujahadah..wlpun ada masanya kecundang, itulah mujahadah. antara kt dan Allah :) Sama2 kt cuba turunkan ego masing2, belajar dari semua hidupan yg wujud dlm dunia ni. insyaAllah saya doakan kt semua ditunjukkan jalan yg lurus, sentiasa disinari hidayah & taufiq dari Allah.

* setiap hari kt dudk depan cermin, ambil peluang utk 'tengok' diri sendiri..dan istighfar..



21 Julai 2011 - 20 Syaa'ban 1432H

Wednesday, July 20, 2011

hujan



Sangat suka dengan nikmat Allah yg bernama hujan. tambah2 kalau memandu dlm keadaan hujan. tak tahu nak explain mcm mana. bila hujan turun, vision kt akan jadi blur dan fikiran mudah melayang. mungkin ada benarnya bila org katakn mood manusia ni berubah ikut musim/cuaca. ada baiknya bukan. bukankah setiap ciptaan Allah itu punya tugasnya sendiri? wlpun kdg kala kt mengeluh bila hujan, sbb tak sempat angkat baju, baju tak sempat kering, kasut basah, susah nk ke sana sini dan mcm2 lagi. tapi jgnlah kt lupa mengucap subhanallah wpun agak tension :)

Masih teringat kisah seseorg yg katanya sgt suka dengan cuaca hujan. klu masa di asrama, setiap kali hujan, dia akan duduk tepi tingkap & mula terbayang famili.

Dari sudut lain, hujan ini seolah ada aura tersendiri yg boleh buat seseorang rasa sayu, sbb mcm2 kisah akan dtg balik dlm fikiran. termasuk dosa dan kelemahan diri. kehinaan kt sebagai seorang hambaNya. sebab tu aku sangat suka dengan hujan. to be specific, hujan tika mana aku dlm kereta. selain di tikar solat, inilah atra masa private antara aku & Pencipta. inilah masa utk aku reflek diri.. apa yg disebut di mulut kpd ibubapa & lain2.. apa yg dilihat, dibaca, soal niat, soal ikhlas.

gamba rosak tak tahu knpa.


Subhanallah, Allah itu maha mengetahui. agaknya inilah hikmahnya kejadian hujan tu sendiri. bila hujan, hati manusia mudah menjadi sayu & mmbuat ia berfikir. di mana pun kt berada, kt perlu ingat kenapa kt dijadikan, kenapa kt seorang muslim, kena sentiasa reflek diri sendiri dulu sebelum apepun. kalau kt tgk sekarang, bila org berselisih faham, selalunya kt akan salahkan org lain. kau itu, kau ini.. jarang kt melihat siapa kt, apa yg telah kt lakukan.. kt juga lebih byk menunggu & meminta, daripada memberi..

sedangkan hidup di dunia ni..bila kt lihat kembali, adkh byk sumbangan yg telah kt berikn kpd org lain? adkh ktt elah bersedekah? hatta senyum sekalipun? adkh sudh berinfaq? adkh kt ikhlas beribadah? aadkh kt ikhlas bersahabat? and the list continues....

dan kerana Allah itu pencipta kt, Dia tahu setiap kelemahan hambanya...apepun itu bukanlah penghalang utk kt jadi lebih baik :)

Umar Khattab: Don’t forget ur ownself while preaching to others