Sunday, July 29, 2012

retak


bismillah

bulan ramadhan bulan hadiah allah nak bagi pd umat nya. hadiah, durian runtuh. allah nak bagi sgt2 & Dia tak pernah bosan nk bagi. kt hidup smpi sekarang pun sebab Dia. bulan yg kebanyakan orang cenderung utklakukan amal2 yg baik2. itulah rahmat allah di bulan ramadhan. rahmat bila syaitan dirantai, pintu syurga dibuka seluasnya, pintu neraka ditutup serapatnya..

bulan ramadhan kali ni jugak hati umat islam mesti sayu dgn nasib shbt2 muslim di Myanmar, Syria, Palestin dll. sungguh hati aku retak. anjing pun layak utk hidup, apetah lagi manusia.. selalyu aku fikirkan bagaimana seorg jasad manusia boleh sekejam itu kpd manusia yg lain. normalnya manusia, hatinya kasihan pd tangisan, hatinya cair pd kecomelan kanak2..apetah lagi jika menangis minta dilepaskan. tapi kekejaman tt berlaku. seksaan & pencabulan ttp berlaku. 

kerasnya hati sehinnga tiada lagi sekelumit rasa simpati. 

geram! tapi bila difikirkan mereka syahid & tmpt mereka syurga.. hati rasa terubat. yg rugi & hina adlh yg melakukan kejahatan itu!

mari perhebatkan doa. berdoalah, berdoalah, berdoalah utk keselamatan umat islam sejagat. khususnya pd umat islam yg sedg ditindas. 

ampunkan kami atas kelalaian kami ya Allah..

Tuesday, July 17, 2012

Islam utk semua. kitalah agennya :-)


BIsmillah. teruja nak berkongsi sedikit rencah pengalaman orang lain. semoga kita juga diberi kekuatan utk menghadapi dunia yg hebat ujiannya. 

**************************


In the name of Allah, the Most Gracious, Most Merciful

Alhamdulillah. All praise to Him and only Him. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

I got the chance to join an International Business Case Analysis, Go Ahead Challenge by the biggest bank in Malaysia as well as London, for about 6 days. 

The biggest blessing that I received from Him was not the cash prize of 3000USD, but the enormous valuable experience I gained.

Its not only the business experience that I gained, I gained a lot of experience in terms of handling the corporate world. Experience of answering questions from non-Muslims. The struggle of maintaining the good name of Islam. To let the world know, about ISLAM.


I was the only Muslim with Hijab, from 6 Muslims in the competition. These are among the questions that were asked by the foreigners from Mongolia, Philipines, Hong Kong, Cambodia,Tanzania and Singapore.

11. How many times do you pray a day? How can you be so consistent? Aren’t you tired?
22. How do you pray, do you have specific actions/words?
33. Why are you covering your whole body, don’t you feel hot in here?
44. Can you wear sports attire? Does your religion allow that?
55. Can you go and swim at the beach?
66. Why are you not joining us to go for clubbing tonight?
77. Why can’t you drink? Or eat pork?
88. You can’t touch puppies? But puppies are so cute.
99. Can we not touch you at all, not even a hug?
110. So if you can’t drink or go for clubbing, what’s your entertainment?
111. Will your marriage be arranged by your parents, can you live with that?
112. So, you can’t even touch your boyfriend, what did you do when you date?
113. So what if you skip one prayer, what happened?
114. How do you call your God, can you like talk to Him?
115. If you come to Philipines, where can we bring you? Manila is all about partying and our foods are mostly from pork.

And much more questions. 

But the hardest thing for me was to explain to them, that I can’t shake hand with guys. I kept bowing at them, like Japanese. Tell me about the weird looks I got from them, not understanding why I can’t touch them.

From that moment, I know. Allah has chosen me, to test me whether or not I’m fit enough to join the corporate world, to show the world the beauty of Islam. To prove that Muslimah with a hijab can do anything. There’s always a way, just believe in Him.

So for the past few days, I kept answering their questions about Islam. But the most response that I got was:

“I have a Muslim friend but she didn’t wear hijab and she didn’t pray. That’s why I was shocked to see you; it’s a culture shock for us”

See. The world needs us. The corporate world needs us.

We, the practicing Muslims.

Show the world that this is the real Islam.

Show the world that Muslims are not terrorists.

Show the world we are the best ummah.

The world DOESN’T KNOW. So, it is our responsibility to let the whole world know how Muslims operate.


Muslimah does not go to school to just be a housewife, or to just be in a Muslim community.

Get out from our comfort zone, its time to challenge ourselves. It is the time for women to rise. Dr Fadhilah 
Grine said the same thing during the first session of Heroes.

Wake up akhowat! The world does not evolve around IIUM only. It is not about giving dakwah to our community only. Its surrounding does not evolve around ikhwah and akhowat only.

We must show to the world that a Muslimah with Hijab can survive in any situation. Be creative, think of a solution. Don’t just give up and say,

“No, corporate world is not for me. I’d rather stay in a small company so long as I don’t have to face those challenges”

“I’m not strong enough to be in the corporate world, I’ll just become a teacher or a housewife”

Come on, you gave up so easily? Remember that this verse:

“Allah does not burden a soul beyond that it can bear…” (Qur’an, 2:286)”


If our generation does not do something about this, there will never be a successful Muslimah in the corporate world that will inspire our future generations.

Remember, during the Judgement Day, He will ask all of us. What did we do to spread Islam to the world?
It is the time, for Muslim to conquer the world. And it is our turn to shine.

It is the time, to show the WORLD, what we are capable of. Trust Him, He will definitely show you the way inshaAllah.

InshaAllah.

-Aqilah Zahirah Abu Hurairah-
2nd place winner for 
International Business Case Analysis, Go Ahead Challenge by the biggest bank in Malaysia as well as London


one of my most dearest friend, close to my heart


Thursday, July 12, 2012

Sandaran Hati


Yakinkah ku berdiri
Di hampa tanpa tepi
Bolehkah aku
MendengarMu

Terkubur dalam emosi
Tanpa bisa bersembunyi
Aku dan nafasku
MerindukanMu

Terpuruk ku di sini
Teraniaya sepi
Dan ku tahu pasti
Kau menemani

Dalam hidupku
Kesendirianku

Teringat ku teringat
Pada janjiMu ku terikat
Hanya sekejap ku berdiri
Kulakukan sepenuh hati
Peduli ku peduli
Siang dan malam yang berganti
Sedihku ini tak ada arti
Jika Kaulah sandaran hati
Kaulah sandaran hati
Sandaran hati

Inikah yang Kau mau
Benarkah ini jalanMu
Hanyalah Engkau yang ku tuju
Pegang erat tanganku
Bimbing langkah kakiku
Aku hilang arah
Tanpa hadirMu
Dalam gelapnya
Malam hariku

Sandaran Hati by Letto

Monday, July 9, 2012

The Lens of the Heart



"If you’re facing a difficult situation or decision, be careful not to try to see with the eyes. To move only by what is seen of the outer world is the greatest deception and cause for ruin and misguidance. Close your physical eyes. And ask Allah to move your heart. It is only by the heart that you will *really* see. It is only with the heart that you will be able to see through the illusions created by pain or pleasure or fear. It is only with the lens of the heart that you will see through the creation and all created circumstance. It is only with the lens of the heart that you will see Allah in everything. But know that only the lens that is clean can see anything at all."


Yasmin Mogahed

Wednesday, July 4, 2012

Menghafal & Murajaah


LUPA

Lupa..ada yg kata Melayu mudah lupa..sebenarnya Manusia memangmudah lupa. sebab tu ada Allah pesan supaay kt sentiasa berpesan-pesan kpd kesabaran & kebenaran. sbb mmg kita pelupa. lebih bahaya kalau kita lupa pd nikmat2 allah, lupa pd kebesaran allah, lupa siapa kita, lupa tugas kita sbgi hamba & khalifah, lupa utk lakukan kebaikan dll. Aku pula..memori  makin lemah..masalah ini mula sejak tahun lepas rasanya. Pelupa. sangat pelupa. aku boleh lupa apa yg bermain di kepala beberapa saat sebelum itu. puff! hilang mcm tu je. klu ada rezeki, ingat balik kemudian. 

Teringat satu masa dulu, dalam famili, akulah yg selalu org kata paling kuat ingatan. aku mudah ingat no telefon. aku juga mudah ingat nama & muka orang. walaupun sekali jumpa.

Sekarang, totally different. mcm tak percaya dulu aku begitu. subhanallah.

Tapi, imbas kembali zaman2 dulu, di sekolah memang kena buat hafazan. mungkin itu sbb utama memori kuat. alhamdulillah sbb diberi peluang merasai suasana bila semuanya duduk menghafal. ada yg hafal smbil tutup  mata, kita tick kat buku murajaah. takut2 nk baca dgn ustaz or ustazah sbb tak habis hafal lagi dan sebagainya. atra memori terbaik di sekolah dulu. rindu! rindu dgn bi'ah. semua student kena hafal surah2 pilihan, juzu' 30, 29, 28 etc..sangat suka mghafal & i love to do murajaah. ada kawan boleh tolg dengar & vice versa. rasanya semua pun lalui pglmn sama. bykkn kt menghafal quran dulu wahai Al-Aminians dan yg lain2?? :-) 

Sekarang, honestly murajaah dh kurang. hakikat yg perlu ditelan. dan ada satu  masa stress juga, maggi yg berMSG itu juga yg ditelan. insaf2..tp fokus aku di entry ini adlh ttg bab mghafal & murajaah ni..kadang sgt sukar nak mengejar hafalan baru..bila teringat banyak lagi surah2 dulu yg perlu diulang. mgkin tu kafarahnya sbb ada surah2 dulu yg dh dihafal lancar, tp merangkak bila nak diulang. dosa ..

mmg problem & kelemahan diri sdri sebenarnya.... 

Allah jualah yg forever & ever bimbing hati yg lemah ni. plus dlm usrah, byk tekankan lagi hafalan2 ni. dan adik2 binaan sebenarnya byk mmberi semangat spy aku gandakan usaha. takkan suruh je tp kita pula yg tak buat kan..dan sebenarnya yg sgt memotivasikan aku utk murajaah secara serius adlh sbb nk merawat semula penyakit lupa ni. plus of course bila kita baca quran, kita tahu ALlah sedang membersihkan hati. tak mustahil penyumbang sbb lupa itu adlh dosa2 yg dh bertitik-titik di hati. kan..

Alhamdulillah surah2 dulu dh ingat semula..taklah banyak..tapi semoga yg sikit ini boleh bersihkan hati aku yg lemah ni..boleh bantu aku baiki sikap tak elok. bantu aku kuat utk keluar pd masyarakat, buat aku bertahan!

Ramadhan pula dh nk dtg. jom kt sume set target, improve hafalan, bykkan baca al-quran. rawat hati yg berkarat..it's never too late.. aku juga manusia biasa, cuba banyak kali tp kdg terkandas. tapi kita boleh sebenarnya. serius boleh!! korang lg hebat kott..

1. Nak atau tak nak?
2. Cari metod yg paling kita selesa 
3. Letak goal kita ikut kemampuan & make sure berterusan
4. Cari support system ie cari shbt2, mak ayah adekbadek etc utk bantu tasmi' & bantu beri semangat etc
5. Cuba baca ayat2 yg dihafal atau pun yg dimurajaah dlm solat
6. Ajak org lain sama2 cth bwk usrah, sbb kt akan malu sendiri & rasa teruk klu kt sdri tak buat. apa kt ckp is a liability upon us.
7. Hati yg mahu, hati yg ikhlas insyaAllah.....

Ingatan utk aku yg byk buat silap ni, ingatlah bila kita melakukan kerja2 dkwh trbyh ini, join usrah etc, bukan bermaksud kita ini terbaik. tp kita dh jumpa sesuatu yg baik yg boleh sentiasa bwk balik arah tuju hidup kita pd DIA. yg buat kita sntiasa rasa kita kena improve diri dpn Allah & kita put it into actions. yg mana kita tahu ada sokongan sahabt2, teguran2 baik pahit / lembut dan of course qudwah hasanah .. if we want to change our heart, return to Allah..


Utk bab rawat sakit lupa ni, so far alhamdulillah ada sikit kemajuan. huhu. biarlah klu pun pelupa smpi ke sudah..na'uzubillah..yg penting semoga hati aku bukan mudah lupa pd Tuhan..

Kita letak azam utk ramadhan ini yuk!. doakan aku dlm tahajjud..semoga kita tak jemu bina & baiki lompong2 yg ada. wallahu'allam semoga ada kebaikan yg kita dpt..

Sunday, July 1, 2012

Maaf Tanpa Syarat



“Beruntunglah si anak yatim,” saya berbual dengan seorang apprentice yang berkunjung ke rumah.

“Kenapa pula untung ustaz?” beliau nampak sedikit terkejut dengan kenyataan saya.


“Masakan tidak beruntung, derita hidup tidak beribu dan bapa, terlalu kecil berbanding hukuman Allah ke atas anak durhaka!” saya menjawab.

Beliau diam seketika.



“Maksud ustaz, lebih beruntung hidup tanpa ibu bapa?” tanyanya.


“Anak-anak beruntung ada ibu bapa. Tetapi ibu bapa belum tentu beruntung dikurniakan anak-anak. Hari ini ramai anak benci dengan ibu bapa sendiri,” saya menyambung perbualan.




Memang benar.


Saya sudah jadi mangli dengan fenomena anak durhaka. Anak yang memusuhi ibu bapa. Anak yang mengkritik ibu bapa. Anak yang menyakiti ibu bapa.


Tanda-tanda kiamat barangkali.




“Apabila seorang perempuan melahirkan tuannya sendiri” (Petikan Hadith ‘Jibril’)


BIBIT KEMARAHAN


Pengamatan saya, memperlihatkan bahawa anak-anak mula menimbulkan bibit benci atau sekurang-kurangnya tidak berpuas hati dengan ibu bapa sendiri, semasa mereka menempuh beberapa fasa kehidupan.


Seorang bapa, mungkin garangnya hingga tampar dan jentik menjadi makanan harian seorang anak. Di sepanjang masa, anak menerima hakikat bahawa bapanya adalah seorang yang garang. Lalu dia sentiasa berusaha untuk mengelak daripada ‘buat masalah’ dengan bapa yang garang itu.


Tetapi untuk membenci bapa, tidak terlintas di hati dan kepala.


Fasa pertama yang sering menimbulkan rasa benci serta marah anak kepada ibu bapa ialah apabila anak-anak mula meningkat usia, bersekolah dan memulakan tabiat berkunjung ke rumah kawan-kawan malah bermalam di sana. Pada usia inilah anak mula terdedah kepada contoh-contoh lain tentang bagaimana ’sepatutnya’ seorang yang bergelar ibu juga bapa. Anak-anak mula membandingkan ibu bapanya sendiri, dengan ibu bapa kawan.


rasa takut terhadap kegarangan bapa dan ibu, mula berubah menjadi benci.


Fasa kedua pula ialah apabila berumahtangga.


Dalam sesetengah keadaan, ada ibu atau bapa yang melebihkan anak mereka sendiri berbanding menantu. Tetapi ramai juga menantu yang ‘bertuah’ mendapat mertua yang baik-baik, namun mereka mula secara tidak sedar menyemai suatu fikiran yang jelek bahawa ibu bapaku tidak sebaik mertua.


Perbandingan-perbandingan inilah yang menyemai bibit benci dan rasa tidak puas hati si anak kepada ibu bapa mereka sendiri.


SEBURUK MANA PUN MEREKA


Seburuk mana pun ibu bapa kita, janganlah sekali-kali kita lupa pada kebaikan mereka semasa kita belum ada upaya menyimpan ingatan.


Kita menumpang duduk 9 bulan di perut seorang perempuan. Alam itu digelar Alam Rahim. Alam kasih sayang dan alam belas kasihan. Jika tiada sekelumit sayang di naluri seorang ibu, nescaya dibuang sahaja isi perut itu di tandas, di longkang, di tong sampah atau di mana sahaja.


Kerana secebis belas dan ihsan itulah, kita lahir ke dunia.


Lupakah (memang tidak ingat), semasa kita kecil, kita menjerit sesuka hati, memalukan ibu bapa di tengah kenduri? Kita pecahkan pinggan orang, kita curi barang orang, kita kencing dan berak sesuka hati, kita demam tidak bermusim. Bukan kita seorang, malah adik beradik yang lain.


Jika seorang ibu dan seorang bapa, tiada naluri kasih sayang, patah riuk tulang kita dikerjakan mereka. Penat bekerja, tidur entah di mana, bergolok gadai mencari bekal, apakah semuanya semata-mata untuk membesarkan seorang pembenci?


Kita ada ramai kawan, tetapi kita hanya ada seorang ibu dan seorang bapa. Busuk wangi, buruk dan baik, itulah ibu dan itulah bapa.


Pernah suatu ketika, seorang lelaki datang kepada Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu, memberitahunya bahawa ibu lelaki itu menyuruhnya mentalakkan sang isteri. Lalu Abu Darda’ berkata. Aku telah mendengar bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda:




“Ibu bapa adalah pintu Syurga yang paling tengah. Terserahlah kepada kamu sama ada mahu mensesia-siakan pintu itu atau memeliharanya” (Hadith sahih riwayat Ahmad, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)


Biar pun sandaran dalil Abu Darda’ terhadap soalan lelaki tersebut kepada hadith ini ada perbahasan ulama’ mengenainya, namun persoalan yang terus kekal, Allah menyediakan pintu syurga bukan di tangan kawan yang paling kamceng, atau kekasih yang sejati itu.


Pintu masuk ke syurga yang paling utama, adalah pada memenuhi hubungan kita dengan ibu, juga dengan bapa.


SALAH IBU BAPA


Saya tidak nafikan, bahawa fenomena anak durhaka adalah produk dosa ibu bapa. Kesalahan ibu bapa merupakan faktor terbesar kepada keberhasilan anak durhaka. Malah sejak sekian lama, kita kaum Melayu sudah disedarkan bahawa Sazali adalah produk kesalahan si bapa menterjemahkan kasih sayang sebagai ‘beri semua yang anak inginkan’.


Memang malang di dunia ini bukan malang kerana tidak disayangi. Tetapi malang kerana gagal menyayangi. Sama ada tidak sayang kepada anak-anak, atau menyayangi mereka dengan cara yang salah.


Sudah terlalu biasa, ceramah saya tentang ibu bapa terpaksa diubah suai. Menekan-nekan akan kepentingan anak menghormati dan menjaga ibu bapa, menjadi sebuah sesi yang penuh penyeksaan, kepada si anak yang membenci ibu bapa. Kebanyakannya, adalah akibat sikap ibu bapa sendiri.




DI PIHAK ANAK-ANAK


Tetapi anak-anak perlu sedar.


Allah SWT tidak mewajibkan seorang anak untuk menyayangi ibu dan bapa!


Kasih sayang itu adalah perasaan yang mustahil boleh dipaksa tanpa asasnya. Mana mungkin seorang anak yang dibuang, diabai, disisih, dipinggir malah didera oleh ibu bapa, mampu untuk membuta tuli memaksa diri menyayangi orang yang tidak menyayangi mereka.


Sebaliknya Allah SWT meletakkan kewajipan kita sebagai anak-anak, adalah pada berlaku ihsan, berbuat baik dan menghormati ibu bapa. Ia bukan balasan kebaikan ibu bapa kepada kita, tetapi ia adalah tanggungjawab dan kewajipan kita sebagai anak, biar bagaimana sekali pun si ibu dan si bapa.


Baik kejam seorang bapa.


Biar cuai seorang ibu.


Mahu pun busuk seorang bapa.


Biar kafir atau sundal sekali pun seorang ibu.


Bukan anak yang bertindak menghukum mereka.


Segala dosa ibu bapa, kecuaian mereka, dan serba serbi kesalahan dan kekurangan mereka, ibu bapa itulah yang akan bersoal jawab dengan Allah tentang tanggungjawab dan peranan mereka terhadap kita.


Namun bagi seorang anak, tugas kita adalah untuk tetap menghormati, menjaga kebajikan, memelihara dan memenuhi keperluan mereka tatkala mereka dalam hajat yang diwajarkan Syariat.


Menghormati mereka, cukup dengan tidak membalas ‘kejahatan’ mereka dengan ‘kejahatan’ kita. Sedang kita pun banyak berbuat jahat kepada Allah, namun Allah sentiasa Maha Tahu cara untuk ‘berbuat baik’ dengan kita. Bagaimana kita boleh mendamba keampunan Allah tanpa syarat, sedangkan kita ghairah meletakkan pelbagai syarat, terhadap ibu bapa sendiri?


Jika sikap kita yang sempit jiwa untuk menguzurkan kekurangan ibu bapa, yakinilah bahawa Allah jua sulit untuk menguzurkan kekurangan kita (yang tidak terbilang itu).


ANDAI TIADA KASIH DAN SAYANG


Kewajipan si anak adalah pada mengekalkan perlakuan baik terhadap ibu bapanya. Bukan bergantung kepada layanan ibu bapanya dahulu, tetapi ialah adalah tanggungjawab anak sebagai seorang anak yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat.


Untuk menyayangi ibu bapa, terpulang kepada anda.


Namun…


Melaksanakan kewajipan tanpa nilai dan kasih sayang adalah suatu beban. Berat tanggungjawab tanpa kasih sayang, adalah maksud malangnya diri yang gagal menyayangi.


Suatu ketika Umar al-Khattab radhiyallahu ‘anhu dan beberapa orang sahabat melihat seorang perempuan mendukung seorang lelaki tua. Lalu beliau bertanya kepada perempuan itu, “apakah perihalnya kamu ini?”


Perempuan itu menjawab, “yang kudukung ini adalah ayahku. Dia sudah tua (nyanyuk) dan mahu bermain denganku”


Umar al-Khattab radhiyallahu ‘anhu teruja dengan kejadian itu lalu berkata, “wahai sahabat, lihatlah perempuan ini. Beliau telah menunaikan hak bapanya ke atas dirinya”


Perempuan itu membalas, “tidak ya Amir al-Mu’minin. Aku belum menunaikan hak bapaku ke atas diriku. Semasa dia menjagaku ketika aku kecil, dia mendoakan panjang umurku. Tetapi semasa aku menjaganya ketika dia tua. Aku tertanya-tanya bilakah orang tua ini akan mati!”


Binasalah si anak yang lupakan peringatan ini!

copied from Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my
http://www.hanan.com.my/

o Allah..pls guide me. grant me more sabr & hikmah in dealing and coping with the test given..sometimes i did wrong. pls forgive me..