Posts

Showing posts from July, 2012

retak

bismillah
bulan ramadhan bulan hadiah allah nak bagi pd umat nya. hadiah, durian runtuh. allah nak bagi sgt2 & Dia tak pernah bosan nk bagi. kt hidup smpi sekarang pun sebab Dia. bulan yg kebanyakan orang cenderung utklakukan amal2 yg baik2. itulah rahmat allah di bulan ramadhan. rahmat bila syaitan dirantai, pintu syurga dibuka seluasnya, pintu neraka ditutup serapatnya..
bulan ramadhan kali ni jugak hati umat islam mesti sayu dgn nasib shbt2 muslim di Myanmar, Syria, Palestin dll. sungguh hati aku retak. anjing pun layak utk hidup, apetah lagi manusia.. selalyu aku fikirkan bagaimana seorg jasad manusia boleh sekejam itu kpd manusia yg lain. normalnya manusia, hatinya kasihan pd tangisan, hatinya cair pd kecomelan kanak2..apetah lagi jika menangis minta dilepaskan. tapi kekejaman tt berlaku. seksaan & pencabulan ttp berlaku. 
kerasnya hati sehinnga tiada lagi sekelumit rasa simpati. 
geram! tapi bila difikirkan mereka syahid & tmpt mereka syurga.. hati rasa terubat. yg rugi …

Islam utk semua. kitalah agennya :-)

BIsmillah. teruja nak berkongsi sedikit rencah pengalaman orang lain. semoga kita juga diberi kekuatan utk menghadapi dunia yg hebat ujiannya. 
**************************

In the name of Allah, the Most Gracious, Most Merciful
Alhamdulillah. All praise to Him and only Him. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
I got the chance to join an International Business Case Analysis, Go Ahead Challenge by the biggest bank in Malaysia as well as London, for about 6 days. 
The biggest blessing that I received from Him was not the cash prize of 3000USD, but the enormous valuable experience I gained.
Its not only the business experience that I gained, I gained a lot of experience in terms of handling the corporate world. Experience of answering questions from non-Muslims. The struggle of maintaining the good name of Islam. To let the world know, about ISLAM.

I was the only Muslim with Hijab, from 6 Muslims in the competition. These are among the questions that were asked by the foreigners from Mongolia, Philipine…

Sandaran Hati

Yakinkah ku berdiri Di hampa tanpa tepi Bolehkah aku MendengarMu
Terkubur dalam emosi Tanpa bisa bersembunyi Aku dan nafasku MerindukanMu
Terpuruk ku di sini Teraniaya sepi Dan ku tahu pasti Kau menemani
Dalam hidupku Kesendirianku
Teringat ku teringat Pada janjiMu ku terikat Hanya sekejap ku berdiri Kulakukan sepenuh hati Peduli ku peduli Siang dan malam yang berganti Sedihku ini tak ada arti Jika Kaulah sandaran hati Kaulah sandaran hati Sandaran hati
Inikah yang Kau mau Benarkah ini jalanMu Hanyalah Engkau yang ku tuju Pegang erat tanganku Bimbing langkah kakiku Aku hilang arah Tanpa hadirMu Dalam gelapnya Malam hariku
Sandaran Hati by Letto

The Lens of the Heart

"If you’re facing a difficult situation or decision, be careful not to try to see with the eyes. To move only by what is seen of the outer world is the greatest deception and cause for ruin and misguidance. Close your physical eyes. And ask Allah to move your heart. It is only by the heart that you will *really* see. It is only with the heart that you will be able to see through the illusions created by pain or pleasure or fear. It is only with the lens of the heart that you will see through the creation and all created circumstance. It is only with the lens of the heart that you will see Allah in everything. But know that only the lens that is clean can see anything at all."


Yasmin Mogahed

Menghafal & Murajaah

Image
LUPA
Lupa..ada yg kata Melayu mudah lupa..sebenarnya Manusia memangmudah lupa. sebab tu ada Allah pesan supaay kt sentiasa berpesan-pesan kpd kesabaran & kebenaran. sbb mmg kita pelupa. lebih bahaya kalau kita lupa pd nikmat2 allah, lupa pd kebesaran allah, lupa siapa kita, lupa tugas kita sbgi hamba & khalifah, lupa utk lakukan kebaikan dll. Aku pula..memori  makin lemah..masalah ini mula sejak tahun lepas rasanya. Pelupa. sangat pelupa. aku boleh lupa apa yg bermain di kepala beberapa saat sebelum itu. puff! hilang mcm tu je. klu ada rezeki, ingat balik kemudian. 
Teringat satu masa dulu, dalam famili, akulah yg selalu org kata paling kuat ingatan. aku mudah ingat no telefon. aku juga mudah ingat nama & muka orang. walaupun sekali jumpa.
Sekarang, totally different. mcm tak percaya dulu aku begitu. subhanallah.
Tapi, imbas kembali zaman2 dulu, di sekolah memang kena buat hafazan. mungkin itu sbb utama memori kuat. alhamdulillah sbb diberi peluang merasai suasana bila semuany…

Maaf Tanpa Syarat

“Beruntunglah si anak yatim,” saya berbual dengan seorang apprentice yang berkunjung ke rumah.

“Kenapa pula untung ustaz?” beliau nampak sedikit terkejut dengan kenyataan saya.

“Masakan tidak beruntung, derita hidup tidak beribu dan bapa, terlalu kecil berbanding hukuman Allah ke atas anak durhaka!” saya menjawab.

Beliau diam seketika.


“Maksud ustaz, lebih beruntung hidup tanpa ibu bapa?” tanyanya.

“Anak-anak beruntung ada ibu bapa. Tetapi ibu bapa belum tentu beruntung dikurniakan anak-anak. Hari ini ramai anak benci dengan ibu bapa sendiri,” saya menyambung perbualan.



Memang benar.

Saya sudah jadi mangli dengan fenomena anak durhaka. Anak yang memusuhi ibu bapa. Anak yang mengkritik ibu bapa. Anak yang menyakiti ibu bapa.

Tanda-tanda kiamat barangkali.



“Apabila seorang perempuan melahirkan tuannya sendiri” (Petikan Hadith ‘Jibril’)

BIBIT KEMARAHAN

Pengamatan saya, memperlihatkan bahawa anak-anak mula menimbulkan bibit benci atau sekurang-kurangnya tidak berpuas hati dengan ibu bapa s…