Sunday, January 27, 2013

my endless hope for her.



bismillah. masuk ke program hari ini, sudah dua kali aku melihat kelibat KZS. kali pertama semasa program di tahun 2012 di darul puteri cheras. subhanallah.

kali pertama nampak KZS, hati terkejut. actually sgt terkejut. mcm tak sangka KZS sudah di sini sama2 dgn kami. aku masih ingat mcm2 perkara dulu. coupling, dulu KZS dlm geng2 havoc, mcm2 cerita ttg dia. benarlah & terbuktilah kuasa Allah. sesiapa yg dipilihnya utk menerima hidayah, tiada yg dpt menghalang.

kami bersapa, KZS  masih ingat siapa aku. dan setelah bbrp ketika, satu soalan diajukan kpd aku yg membuat hati rasa terlalu sebak.

" *** mana?"

aku jwb "dia takde kat sini..."

dan aku senyum meleret, KZS pun kata: "ohhhh ok..." mukanya menunjukkan yg KZS expect dia ada sekali dlm program ni.

dan kami ke tmpt masing2.

galau hati tak siapa yg tahu, hanya senyum yg mampu aku ukirkan.

aku selalu terbaynag-bayang jika dia bersama dgn aku di jalan dkwh ini.. pasti sgt hebat. ya. dia yg aku kagumi. dia yg hebat kepimpinannya, dia yg sgt berdisiplin, dia yg berperibadi solehah & akhlaqnya tinggi, dia yg dihormati & selalu disebut-sebut kebaikannya oleh sesiapa pun yg mengenalinya.

i am no better than her. bila aku ada bersama dia, selalu aku rasakan aku nak menjadi lebih baik, terinspirasi.

dia yg selalu aku selalu ingat di dlm doaku.

dia yg aku kagumi dlm diam.

dia yg selalu buat aku menangis dlm diam.

tetapi dia tiada bersama dgn aku sekarang, berjuang bersama. sepertimana yg pernah dia kata2kan kpd aku satu masa dulu.

dan kini aku sudah melihat KZS sudah bersama di jalan ini. tak pernah aku sangkakan sebenarnya. jika sesiapapun lihat sejarah mereka, tentu ramai tak sangka kenapa dia tidak bersama di jalan ini.

bila aku melihat KZS buat kali kedua di program hari ini, aku tahu dia sudah jauh ketinggalan di sudut ini, jauh dari apa yg pernah dia katakan pd aku satu masa dulu.

Allah. Allah. Engkau Maha Mengetahui.

kau bimbinglah, lembutkanlah hatinya, bukakan pintu hatinya utk bersama-sama aku & kami di jalan ini. aku berdoa kpdMu ya Allah, jika DIa akan membawa kebaikan pd dkwh ini, Kau pimpinlah hatinya. peribadinya yg baik, akhlaqnya yg baik..engkau salurkanlah kelebihannya ke jalan ini. kau kuatkan hatinya utk get over peristiwa2 hitam yg pernah dia lalui, timbulkan kepercayaan di hatinya, bantu dia ya Allah..kasihanilah dia ya Allah..



Thursday, January 24, 2013

kena kejar


peluang amal seakan mengejar kita utk memilih utk lakukan.

kelmarin, semasa sibuk membeli makanan di tempat biasa, di boot van yg menjual mknn selera ala kampung, dtg seorang wanita pertengahan umur yg pernah ku jumpa sebelum ini.

di tangannya ada barang2 utk dijual. mkck tu tegur sy seorang utk promote barang dia. dan semua mata memandang.

dlm hati 1: nk beli kesian tgk. tapi duit takcukup dan saya fikirkan, dulu dh beli sekali dgn dia.

dlm hati 2: klu beli, segan dgn org lain kata apa menunjuk-nunjuk bagai

dlm hati 3: klu tak beli, ape pula org kata mcm .

serius semua mata tengok2 & pandang2 hu. seakan org menanti apa saya akan buat.

at the end, sy kata pd mkck tersebut, minta maaf sgt hari tu sy dh beli dgn mck, skrg duit st tak cukup. sy ucapkan kata2 ini dgn senyuman (taktahu nk react mcm mana)

kemudian selesai beli makanan, dengan tak sedap hatinya berlalu dari situ. seribu satu rasa tak sedap hati.

kemudian sy singgah di stall air soya yg jauh dari tempat tadi.tiba-tiba,

sy dengar seseorang beri salam dan saya toleh. subhanallah masa ini tergamam sekejap.

serius tergamam. mkck tadi dtg lg.

masa ni benar2 rasa seolah Allah nak suruh juga buat satu amal hari ini.

buat juga walaupun kau tengah takde duit, walaupun dulu dh pernah beli dengan dia....ape jualah alasan diri ini.

alhamdulillah terasa sgt di tengahari yg terik tu. terasa sgt allah nk suruh aku belajar something.

ada ketika dan keadaan yg memerlukan kita utk memaksa diri melakuakn sesuatu yg kt sangka kita tak boleh buat. teringat masa rasululullah dulu, ada tinggal kurma sebiji dua shja pun, masih diberinya kpd yg memerlukan. dan bnyk lg kisah2 lain.

selagi tidak memudaratkan diri, ringankanlah diri utk bersedkah, beramal wpun hnya sedikit yg dpt kita beri.

tarbiyah2 kecil utk mereadykan hati utk berkorban harta..
wallahu'allam