Posts

Showing posts from October, 2009

balik lewat..oh balik lewat...

Dh dekat 3 tahun lebih duduk di uia ni, xdpt nk dikira dh berapa kali balik lewat mlm. masa masih duduk dlm kampus, xdela mslh sgt klu balik lewat after 12 am pun. sbb still dlm kwsn uia.klu takut pn, anjing jela.uia mmg byk anjing berkeliaran.kadang2 tibe2 muncul di sblk kereta dsbginya. sekarang dh 4 sem duduk rumah sdri, rutin balik lewat tu masih x berubah. yelah, kt balik lewat ni pun bukannye saje2. klu ade meeting, usrah dan bbrpa bende lg, memg balik lewat.

Muka ni mmg famili dh tau, selalu balik lewat sbb ade tuntutan2 tadi. ibubapa memahami sbb mereka berdua pun selalu balik lewat atas sebab2 yg same. jd, tak susah mane. cume bagi msg/call, utk maklumkan knp blk lewat dsbginye. tapi bukanla perkara mudah utk kt fahamkan pd semua tt perkara ni. klu nenek sy ade kat rumah, diela yg selalunye jd penunggu kat rumah. sbb risau. yelah..anak dara balik lewat malam. drive sendiri sorang2. klu balik berdua pun, akhirnye tibe rumah sorg2 jugak sbb rumah bukan satu taman.

Klu ikut logik …

pening..

aslm..

Mase dalam kelas EAP, kawan sekelas tunjuk satu buku yg berkulit biru. tajuknye ttg QUran & Woman. tajuknye nampak bagus. bile tengok penulisnya, sy terfikir kejap. rupe2nye dia ade tulis buku. fikir lagi..ohh padanla. penulis ni dh ade mcm2 kelulusan dlm tangan. sampai ke pHD. penulis ini namanye Amina Wadud. wanita yg memperjuangkan hak wanita, sehingga wanita juga berhak menjadi imam kepada kaum lelaki. apekah?

Makin tinggi ilmu yg kt ade, makin banyak kt diuji. itulah realiti dunia. sama juga dgn ujian harta. makin banyak harta yg kt miliki, makin hebat ujian yg akn kt harungi. setinggi mane pun ilmu yg ade dlm dada, akhirnye sepatutnye semuanya kt kembalikan pd Allah. kerana semuanya dtg daripada Dia. bukan hak kt untuk interpret ayat2 quran ikut sedap rasa. ikut mane2 keadaan yg sesuai dgn kt. bukankah Al-quran itu syumul, melengkapi tiap inci kehidupn manusia. juga bukan hak kt utk menolak hadith. bukankah hadith/sunnah itu juga salah satu sumber yg paling benar??

Islam…