Posts

Showing posts from September, 2010

Kenyataannya..

Image
Kenyataan atau hakikat, mmg payah nak telan. lagi2 kalau kenyataan tu x manis mcm gula. walaupun dh tahu kenyataan ttg sesuatu, still lg best klu x tahu pun. kenyataan atau ade jgk org panggil kebenaran, selalunya tu lah yg paling payah kt nak telan n terima. kenyataan bhw kt ada certain kelemahan dlm diri & perlu dibaiki. klu x makan diri. ni lah yg plg pahit bukan? bila org menegur, kt masih melakukan kesilapan yg sama. masih mahu tarik muka n salahkan org lain.

Mmg kenyataannya kt mmg bukan hamba Allah yg perfect. tapi dlm masa yg sama kt perlu sentiasa cuba utk jadi n buat yg terbaik. tak kiralah dari sudut apa sekalipun. sudut akhlak, hubungan dgn mak ayah, dgn org sekeliling, dgn kawan, cikgu, jiran, mkck jual kuih dan lain2. tak lupa jugak pada iman n amal kt. kenyataannya takde siapa yg sempurna, tapi kenyataannya Allah itu sempurna. kalau orang lain tak tahu, Allah konfem tahu apa yg kt buat. bukankah Allah pemilik alam ini. ingat..bukan kt yg perfect. tapi Allah swt. maka…

katakan TIDAK pd ghuruur.

bulan syawal tiba, berlalulah bulan ramadhan. syaitan juga back to business. kt bagaimana?

"Wahai manusia! Sungguh, janji Allah itu benar, maka janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah (syaitan) yang pandai menipu memerpdayakan kamu tentang Allah" [Faathir:5]

"Wahai manusia! Bertaqwalah kepada tuhanMu dan takutlah pada hari yang (ketika itu) seorang bapa tidak dapat menolong anaknya, dan seorang anak tidak dapat (pula) menolong bapanya sedikit pun. Sungguh, janji Allah pasti benar, maka janganlah sesekali kamu terpedaya oleh kehidupan dunia, dan jangan sampai kamu terpedaya oleh penipu dalam mentaati Allah"
[Luqman : 33]

Dua ayat ni antara ayat yg mana Allah ingatkn manusia spy jangan terpedaya & tertipu dgn dunia. bukan ayat ni shj, boleh jumpe dlm byk ayat lain lg. klu benda yg sama diulang2, mesti perkara tu sgt2 penting & tak boleh dipandang sebelah mata.

Bila baca buku Dr Akram Ridha ni, barulah tahu tertipu dgn nikmat duniawi,…