He knows better

Bismillah.

Melihat ramai kawan2 dah mula bekerja, dlm apa2 bidang sekalipun, aku melihat semula diri sendiri. mula mengira2 kenapa aku masih belum mengorak langkah. mula memuhasabah mengapa.  adakah aku rugi skrg? berbalik pd sebab musabab, mmg byk sebabnya. antara yg boleh aku bongkarkan di sini:

* Keadaan di UIA. this is actually the main reason. kena bawa 2 usrah, berkenalan dgn akhawat2 baru dan sebagainya. agak baru..jadi aku rasa mcm sgt problem klu aku kerja masa ni. tapi subhanallah ..mungkin Allah ada perancangan terbaik. aku rasakan journey dari final sem aku sampailah saat ini, byk membantu aku improve diri. seriously. biarlah Allah tahu apa dia gerangannya. aku juga tak pasti samada sahabat2 aku perasan atau tak. aku cuma mampu ucapkan segala puji bgNya. 

mmg DIA lah yg telah byk memberi kekuatan utk terus tsabat, utk terus baiki diri, utk terus meyakinkan aku spya keep on learning from others . membantu aku membersihkan hati dr benda2 tak best dan sebagainya. 

jaulah ke bumi jakarta juga atra yg byk memberi kesan di jiwa. SANGAT. tiada perkataan dpt describe..

dan of course akhawat2 yg dicintai. tak perlu aku sebutkan nama. biar penduduk di langit yang menyebut-nyebut nama mereka.. pgorbanan korang, teguran korang, kebaikan & kelebihan korang, kelemahan korang,  pglmn korang dan mcm2 lagi...sungguh setiap dari mereka ini byk mjadikn aku begini..ukhuwwah semakin mekar. (klu type yg ni, berjela) jd stop jela..

byk juga aku belajar lebih kenal diri. refresh semula mcm2 benda. kdg jasad ada, tp semangat tkde. Allah..walaupun aku tak bekerja lagi masa ni mcm kawan2 lain, Kau beri aku peluang utk rasa semua ini. it's totally priceless! semoga aku lebih istiqamah dgn azam2..Kau bimbinglah niatku, tutur kataku & tindak tandukku..

* Keadaan keluarga. sentiasa byk ibrah.

* Rasa tak tahu mcm mana nk mix wif chinese & indian. espc chinese. kelakar je sebenarnya benda ni kan. why? aku tak pernah ada kawan china since sekolah. dari tadika smpi form 5 sekolah islam. alhamdulillah sebenarnya. ada satu masa lampau, aku salahkan sekolah islam yg menyebabkan kita tak iasa bercampur dgn mereka. pdahal sebenarnya bukan itu puncanya. memang bukan. sbb i've seen ramai senior2 dari sekolah2 islam ni yg boleh mix around yet masih izzah dgn islam. aku ada byk contoh terdekat dr famili sdri pun. tp itulah dia. mcm mana persepsi yg lama terbina itu membawa kpd ketakutan.. takde benda pn sebnenarnya.byk sgt fikir.

bersyukur dpt borak2 berisi smlm dgn NM sementara tunggu mkck yg tegar habis meeting..sungguh berkongsi & meluah rasa itu dpt membuka hati & mata, menambah yakin & lega. NM juga pernah menangis terkejut tak tahu mcm mana nk berdepan dgn chinese etc. di situlah kekuatan support system. akhawat yg sentiasa ada memberi nasihat & tunjuk ajar, usrah yg sentiasa menaikkn semangat. dan NM managed to go through semuanya. in fact sekarang di tmpt kerjanya, dia ada niat utk mendekati & men-df kawan2 non-muslim. kita doakan sama2 eh :-)


Berkata Musa: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku. [Surah Thoha ayat 25-28]

yg pasti, aku takkan kata aku rugi sebab start kerja lewat. rugi mgkin dr segi masa sbb kt start a bit lewat. tp masa2 tu allah dh isi dgn journey yg lain yg takkan dpt ditukar ganti. :-) dan skrg, semoga Allah mudahkn job hunting ku.

Comments

maryam said…
perasan je, hee
Hanun said…
Mmg ada hikmah di setiap kejadian...Semoga Allah permudahkan... Caiyyok Sofi!
sofiyyah said…
maya: perasantan je kan

hanun: cayokk nun! jgn mengalah ye kt berdua :-)

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah