Menghafal & Murajaah


LUPA

Lupa..ada yg kata Melayu mudah lupa..sebenarnya Manusia memangmudah lupa. sebab tu ada Allah pesan supaay kt sentiasa berpesan-pesan kpd kesabaran & kebenaran. sbb mmg kita pelupa. lebih bahaya kalau kita lupa pd nikmat2 allah, lupa pd kebesaran allah, lupa siapa kita, lupa tugas kita sbgi hamba & khalifah, lupa utk lakukan kebaikan dll. Aku pula..memori  makin lemah..masalah ini mula sejak tahun lepas rasanya. Pelupa. sangat pelupa. aku boleh lupa apa yg bermain di kepala beberapa saat sebelum itu. puff! hilang mcm tu je. klu ada rezeki, ingat balik kemudian. 

Teringat satu masa dulu, dalam famili, akulah yg selalu org kata paling kuat ingatan. aku mudah ingat no telefon. aku juga mudah ingat nama & muka orang. walaupun sekali jumpa.

Sekarang, totally different. mcm tak percaya dulu aku begitu. subhanallah.

Tapi, imbas kembali zaman2 dulu, di sekolah memang kena buat hafazan. mungkin itu sbb utama memori kuat. alhamdulillah sbb diberi peluang merasai suasana bila semuanya duduk menghafal. ada yg hafal smbil tutup  mata, kita tick kat buku murajaah. takut2 nk baca dgn ustaz or ustazah sbb tak habis hafal lagi dan sebagainya. atra memori terbaik di sekolah dulu. rindu! rindu dgn bi'ah. semua student kena hafal surah2 pilihan, juzu' 30, 29, 28 etc..sangat suka mghafal & i love to do murajaah. ada kawan boleh tolg dengar & vice versa. rasanya semua pun lalui pglmn sama. bykkn kt menghafal quran dulu wahai Al-Aminians dan yg lain2?? :-) 

Sekarang, honestly murajaah dh kurang. hakikat yg perlu ditelan. dan ada satu  masa stress juga, maggi yg berMSG itu juga yg ditelan. insaf2..tp fokus aku di entry ini adlh ttg bab mghafal & murajaah ni..kadang sgt sukar nak mengejar hafalan baru..bila teringat banyak lagi surah2 dulu yg perlu diulang. mgkin tu kafarahnya sbb ada surah2 dulu yg dh dihafal lancar, tp merangkak bila nak diulang. dosa ..

mmg problem & kelemahan diri sdri sebenarnya.... 

Allah jualah yg forever & ever bimbing hati yg lemah ni. plus dlm usrah, byk tekankan lagi hafalan2 ni. dan adik2 binaan sebenarnya byk mmberi semangat spy aku gandakan usaha. takkan suruh je tp kita pula yg tak buat kan..dan sebenarnya yg sgt memotivasikan aku utk murajaah secara serius adlh sbb nk merawat semula penyakit lupa ni. plus of course bila kita baca quran, kita tahu ALlah sedang membersihkan hati. tak mustahil penyumbang sbb lupa itu adlh dosa2 yg dh bertitik-titik di hati. kan..

Alhamdulillah surah2 dulu dh ingat semula..taklah banyak..tapi semoga yg sikit ini boleh bersihkan hati aku yg lemah ni..boleh bantu aku baiki sikap tak elok. bantu aku kuat utk keluar pd masyarakat, buat aku bertahan!

Ramadhan pula dh nk dtg. jom kt sume set target, improve hafalan, bykkan baca al-quran. rawat hati yg berkarat..it's never too late.. aku juga manusia biasa, cuba banyak kali tp kdg terkandas. tapi kita boleh sebenarnya. serius boleh!! korang lg hebat kott..

1. Nak atau tak nak?
2. Cari metod yg paling kita selesa 
3. Letak goal kita ikut kemampuan & make sure berterusan
4. Cari support system ie cari shbt2, mak ayah adekbadek etc utk bantu tasmi' & bantu beri semangat etc
5. Cuba baca ayat2 yg dihafal atau pun yg dimurajaah dlm solat
6. Ajak org lain sama2 cth bwk usrah, sbb kt akan malu sendiri & rasa teruk klu kt sdri tak buat. apa kt ckp is a liability upon us.
7. Hati yg mahu, hati yg ikhlas insyaAllah.....

Ingatan utk aku yg byk buat silap ni, ingatlah bila kita melakukan kerja2 dkwh trbyh ini, join usrah etc, bukan bermaksud kita ini terbaik. tp kita dh jumpa sesuatu yg baik yg boleh sentiasa bwk balik arah tuju hidup kita pd DIA. yg buat kita sntiasa rasa kita kena improve diri dpn Allah & kita put it into actions. yg mana kita tahu ada sokongan sahabt2, teguran2 baik pahit / lembut dan of course qudwah hasanah .. if we want to change our heart, return to Allah..


Utk bab rawat sakit lupa ni, so far alhamdulillah ada sikit kemajuan. huhu. biarlah klu pun pelupa smpi ke sudah..na'uzubillah..yg penting semoga hati aku bukan mudah lupa pd Tuhan..

Kita letak azam utk ramadhan ini yuk!. doakan aku dlm tahajjud..semoga kita tak jemu bina & baiki lompong2 yg ada. wallahu'allam semoga ada kebaikan yg kita dpt..

Comments

Deremind said…
ana pun sekarang back to do hafazan & muraja'ah! Berusaha3! :)
sofiyyah said…
jom2 kita sama2! :-) manfaatkn rmdhn yuk

Popular posts from this blog

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah

apabila hidayah menyapa