dilema~

Akhirnya hari ni baru ade dtg semangat nk menulis balik. Banyak benda berlaku dlm 2 minggu ni. Nk bercerita psl praktikal. Baru2 ni sy dan lagi 3 orang kawan dihantar utk 2 hari ke sebuah firma guaman lain. Tugas kami ialah utk bantu para peguam yg terlibat utk satu kes yg besar. Bertimbun-timbun file kes, siap dgn afidavit.. yg perlu kami khatam dlm masa 2 hari tu. Bukan khatam je, kne identify claim apa yg nk dibawa oleh si pemohon & defendan. Masa hari kedua, suddenly bos firma tu kata kami akan dipindahkan ke firma dia, fully attached there. Sebab memandangkan mereka tak cukup tenaga kat situ. Panjangla ceritanya. Tapi dilema pun datang.

Ada 2 benda yg menyerabutkan. Pertama, klu nk carik pengalaman lebih, mgkin sepatutnye kami setuju dgn hati terbuka terhadap tawaran tersebut. Yelah.. bak kata pak2 lawyer yg dh akukenal kate.. awk kan nnt nk jadi lawyer.. jadi dgn pengalaman yg aku bakal dpt nnt, akan byk membantu di kemudian hari. Kedua, tempat praktikal yg dulu & yang kami kene pergi sekarang adalh sgt berbeza in terms of environment. Sgt berbeza. Ini yg membuatkn hati ni x nak kate setuju utk ke sana. Cuba fikirkn, org yg berfikrah & tidak. caranya berbeza, suasana nya berbeza & mcm2 lagi perbezaannya. Yg sama hanyalah disiplin terhadap kerja.

Adkh pening2 & serabut ni sebab aku masih seronok duduk dlm zon yg selesa? Belum bersedia utk terjun ke dunia sebenar kat luar sane? Atau takut tak pandai nk sesuaikan diri? tapi apa panduannya dlm fasa2 nk sesuaikan diri tu..bingung! ni baru praktikal. Belum lagi betul2 dh keja nnt. Kagum dgn makcik pakcik yg bekerja di luar sana tapi tegar & masih boleh bertahan di tengah2 masyarakat. Kata orang, klu nak berkecimpung dlm dunia perundangan ni, mmg kene kuat sket. sbb selalunya suasanannya begitulah. faham kan? haih..mana la pergi keberanian & kecekalan..

Klu nk ikutkan, dahsyat lgi pengalaman penceramah masa daurah td. Mcm mana bebasnya pekerja lelaki kat situ dgn perempuan yg bukn mahram. YA. Mungkin betul rupanya aku x sedia & x suka berada dlm situasi yg menyesakkan hati. Bila timbang2 balik, entah2 ada sebabnya knp tibe2 kami dipindahkn ke tempat yg sgt jauh bezanya dgn apa yg aku harapkan. Mesti ada something yg Allah nk suro aku belajar. new things. Sampai bila aku nak harapkan jalan yg dilalui itu sentiasa senang tanpa duri. Aku x kisah nk berdepan dgn bos yg garang. Tapi aku cukup bermasalah utk terima keadaan yg mengejutkan ni. Sungguh betul aku dilema. Sekarang aku betul2 rasa aku dh separa berada di dunia kat luar sane.

Astaghfirullah..ampunkn dosa aku byk merungut & mengeluh sbb ni.. Kene KUAT! Mampukah..

“Allahumma inni a’udzubika min al-hammi wa al-hazan, wa a’udzubika min al-’ajzi wa al-kasal, wa a’udzubika min al-jubni wa al-bukhl, wa a’udzubika min ghalabati ad-dayni wa qahri ar-rijaal.”

Comments

Anonymous said…
yeah, musti kuat! ^^

it will end, kejap je tu. tiba2 da habis prac nt, tiba2 msk uia balik jmp ktrg yg bez ini. heheh :P

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah