tanah airku.

Semalam ada uncle tolong bukakan penutup tong sampah utk aku buang sampah. masa tu dua2 tangan aku penuh dengan barang. Uncle ni selalu tegur aku, senyum semanisnya. tanya sudah sarapan? bila dia tgh cuci lantai, dia bagtahu pd saya ni saya tgh cuci najis anjing. jalan elok2 dan make sure hati2 sbb licin.

Lagi seorang aunty dari kedai lain juga selalu tnya nak balik dahh?? bila kami berjumpa di bawah.

nah. tiada boundaries dan halangan untuk kita berbuat baik pd semua org, utk kita senyum, utk kt sebarkan kebaikan pd sesiapa pun. tak semestinya sama agama, tak semestinya sama bangsa, tak semestinya sama warna kulit, tak semestinya sama labuh tudung dan sebagainya. 

ini semua perkara2 kecil yang sgt penting dlm memupuk perpaduan negara malaysia. menajga hubungan baik sesama manusia. 

aku berazam utk terus pupuk dan bina hubungan baik ini
biar kita mekarkan.

kalau nervous, senyum je dulu
memang kadang2 tak dibalasnya
tak mengapa, esok cuba lagi, cuba lagi
jgn baru sekali tak dibalas senyum,
balik rumah kita canang2 kata org kaum ni mmg teruk. kedekut senyum
aku tulis begini, kerana aku pernah encounter org2 sebegini.

jgn asyik melaung kita kena jaga keamanan negara, 
tapi sikap langsung tak mencerminkan apa yg dikatakan
klu nk hidup aman makmur, 
jagalah dulu tutur bahasa dan hubugan sesama individu.
jgn sibuk laung aku bangsa ni, dia teruk sbb dia bangsa lain..
ke mana malaysia?
ke mana kita?

aku seru pd kita yg dh islam ini, kita balik semula sama2 pd ajaran islam yg terlalu indah
islam itu selamat, islam itu lengkap, islam itu tidak menyusahkan.
dan islam itu hikmah.
semoga dr hubungan baik ini,
akan membawa ke satu stage yg baru pula
stage utk kita cerita ttg islam

insyaallah..

malaysia, semoga tetap aman.
malaysia, semoga allah pelihara sebaiknya.
malaysia, semoga alah berkati seisinya..

ameen.
salam 31 ogos


Comments

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah