kerana aku punya kamu

bismillah.. 


dalam merangka-rangka masa depan aku dari sudut pekerjaan, satu kata2 yg telah menaikkan semangat aku yg sgt byk fikir ni.

just be yourself, dan pastikan bawa diri dengan sifat seorang muslim yg betul.


memang sgt betul kata2 ni. tapi biasa lah hidup bukan sekadar formula, tapi jugak realiti & praktikalnya. 

sifat seorang muslim..ape lagi klu bukan 10 muwasofat. seorang ukhti pernah sebutkan, sebenarnya klu tgk kat 10 muwasofat itu, dah lengkap dh sebenarnya. yet terlalu byk yg belum dicapai. mungkin kerana itu aku masih risau memikirkan apa yg bakal berlaku nanti.


dlm risau2, teringat dgn slideshow k sumayyah masa tazkirah after qiyam terakhir utk semester terakhir aku di uia. kebanyakan yg kita risaukan, selalunya 8% je yg jadi. huu sgt betul.


Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Ia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya. Dan (ingatlah) pada sisiNya ada "Ibu segala suratan".



bila aku belek2 ayat2 ni, it's tyme to muhasabah myself & move forward. mungkin aku terlupa sekejap bhw aku wajib meletakkan keyakinan pd Allah. aku lupa dek melayan kerisauan yg mmg aku akui, hanya menghancurkan keyakinan diri. 
 
sedangkan bekerja itu juga satu jihad, satu tuntutan pada semua muslim utk bekerja, supaya akhirnya pulangan yg kita dpt itu dapat disalur pd Islam, keluarga & masyarakat semula. tgk saja 10 muwasofat.
 
so what dgn kekurangan yg aku ada? bukankah setiap detik hidup itu adlh satu proses belajar??
so what kerja dgn bangsa lain (dari sekolah smpi di uia, tak pernah ada kwn dr bangsa lain..)
so what cgpa tak se-best org2 lain.
so what?


i have HIM. 
i have to always try to be a better person, better servant of HIM, better khalifah. 
i have my parents, my siblings, my relatives.
i have my sahabat whom always be there for me, yg selalu support walaupun mereka hanya pandang & senyum pada aku...
i know my weaknesses, i know my strength insyaAllah..
and from there, i'll have to move forward.




astaghfirullah, aku perlu bersemangat, bertindak, betulkan niat.
plan, plan,plan.


sesiapa pun yg terjenguk blog ni dan terbaca post ni, mohon doa kalian..

Comments

Anonymous said…
jom beli rumah! jom masuk JKD gak! ;)

jom gi library, bersenam, jalan2 :p
cikEff said…
salam mujahadah wahai pejuang Allah! kuatkan hati, kena selalu tajnid niat.. :)

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah