xtau jalan..mana arah tuju?

rupa2nya dh nk lebih sebulan blog ni x de entri baru. sibuk sgt ke smpi x sempat nk menulis. huu..idea. kebelakangan ni selalu ketandusan idea. nk menulis sthg yg boleh benefit org lain. idea sllu atas angin. bile berhadapan dgn skrin komputer..terbang. akhirnya usaha yg dituntut atas kt. klu kurg pandai menulis.menulisla selalu...wpun sedikit. lama2,inAllah mudah.

utk entri kali ni..aku nk berkongsi sedikit dari pengalaman semasa yoq adek2 uia pj & nilai last week. ini bukan sebelum atau semasa prog. tp selepas..

disebbkn masalah transport yg menyedihkan..bbrp buah kereta yg ade kene jln lebih sikit. utk hnta adek2 tu semua balik ke destinasi masing2. selepas bbrpa kali pusingan, akhirnya tertinggal sorg akhawat yg nk balik ke kelantan. tiketnye kat hentian putra, jam 9 malam. jam kat kereta menginjak ke 6.45 pm. mslhnye..aku sebagai org yg bermastautin kat KL ni pun, xtau mane hentian bas putra. pd awalnye aku cukup positif utk berhenti dkt kedai tiket bas kat greenwood tu utk tny samada bas transnasional akan lalu greenwood atau x mlm tu..allah betul2 nk uji kesabaran hambaNya. dlm banyak2 kedai tiket kat situ, transnasional saje yg tutup! cpt2 aku call 103..lps dpt no transnasional.....xde pulak org yg menjawab.

teringat dgn plan asal..klu konfem bas tu lalu gwood, aku nk drop die kat rumah fm smentara menunggu bas tibe. sbb lebih mudah n dekat. tp nmpknya kene fikir plan b.

aku manusia biasa. sedikit sebanyak aku tergugat kesabaran. mase tu..mmg xde lain dh. istighfar byk2. lgpun mimi ade kat sebelah. bagi aku, secara psikologinya, x elok bagi die tgk aku gelabah n bengang.

dlm kepala masa tu..cuma ade satu. aku nk die balik dgn selamat. tmbh2..die sorg2 je. plus die dh tunggu lame kat rebutia dgn tim. betul2 buntu. masa ni mmg marah diri sendiri sbb xtau jalan. lps tny org dekat rumah..dgn direction yg aku sendiri x sure. ikut arah pwtc..kami berdua amek keputusan utk try an error. jam sudah pukul 7.15pm. nk kejar magrib, nk kejar bas. dikhuatiri tersesat..drag masa byk.

cuba punye cube..alhamdulillah..dgn izin Allah, jmp sign board pwtc...masuk kiri. terus nmpk sign board hentian putra. segala puji bagi allah. syukur sgt dpt jmp jalan. senang je rupenya nk carik. lepas2 ni, senang. boleh hnt org lagi.huhu. so..mimi smpt sampai, sekurang2nya dh selamat smpi kat stesen bas. perjalanan seterusnya ke kelantan, aku cuma mampu doakan allah lancarkan perjalanannya tanpa ape2 kecelakaan. aku pun sempat solat magrib. akhirnye dari petang tu..tibe rumah kol 8pm. huu

moral of the story, sape lg nk tau n hadam selok belok kawasan yg kt duduk nih, klu bukn kt sendiri. huu..kene byk travel KL lagi ni. mmg susah klu xtau jalan. sbb bile xtau jalan, x nmpk arah mana nk pegi. mudah sesat dll. hala tuju kt ke mane. dlm dkwh..di uia..di KL..di malaysia .. di mana2. klu xtau arah tuju, kebarangkalian utk tersesat/ berpusing2 di tmpt same itu besar.

dn jugak we never know ape yg allah nk uji kt . sbb aku betul2 100% x sangka kedai tiket tu tutup. sbb mmg kebiasaannye bukak sokmo. dan jugak tiap pengalaman yg dilalui tu..ade hkmah di sbaliknya. ade manis n pahitnya. yg penting how u deal with it.

sesungguhnya dari sekecil2 perkara hingga ke sebsar2 perkara yg terjadi pda kt, aku percaya, allah sudah pun memilih kt utk berada dlm situasi tertentu. diuji, bengang, menangis dsbaginya. semuanya utk menjadikan kt manusia yg lebih baik, lebih sedar diri, lebih kenal diri, lebih bersyukur, dll lagi.

sorila klu kisah ni mcm ntah pape, tp besar ibrahnya utk aku:)

wallahu'allam.

Comments

khubaib azahari said…
haizz..ape ni sop..jalan kat KL pon tak tau ke..huhu
sofiyyah said…
hehe baib. nk wat cane. camnila org kurg berjalan2. tp xpe.skrg dh tau dh.

baib pn selalu2la berjalan2 kat perth tu. takut jd cam kt.hehehehe
Hanun said…
sopi lah the expert driver...superwoman...hehe...
CHAz said…
mm..interesting story.

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah