.....

YOQ 08..aku belajar bende yg biase2 aje. tp segar utk aku.

Manusia boleh n mampu bg alasan sebanyak mane pun. alasan yg nmpk mcm alasan yg kuat. tp akhirnye melemah & memakan diri sendiri. konon nk lari dari masalah, nk lari dari jumpe org yg kt x biase dsbginye. berjuta alasan diselitkan dlm setiap kata. supaya org setuju dan berkata ya!! aku cube letakkan semua alasan di belakang, dan move forward. dpt benefit?? yup..aku rasekn manisnya, pahitnya dn segala rase. segala2nya di topup semula..menyegarkn hati dan meyakinkn aku yg aku bukan seorang. aku ade kamu dan kamu ada aku. kt seuma ada tuhan yg satu.

Alasan dan alasan!! Sumenye adlh batu penghalang yg besar utk ssorg manusia tu utk berkembang maju. baik fizikalnya, rohaninya dan mentalnya. it's good utk mencuba & tinggalkn alasan. hidup ni sepatutnye zero alasan yg hampeh2. yg mjadikan kt manusia hipokrit dan tak jujur. sedang nabi kt Rasulullah seorg yg Al-Amin & dia mngajar umatnya utk jujur. jujur dgn diri, dgn org lain, dgn Allah..

Hidup bukn semua ttg diri kt. bukan semue ttg kemahuan dn hak kt. tp besar lg. tgk kiri kanan dpn belakang..ape yg ade, ape yg sedg menunggu kt. cube tgk peta dunia....berjuta benda lg utk kt fikir dan buat. jgn lupe dlm hidup ni, ade soal yg lebih besar.. soal tanggungjwb.

Ramai yg hanya fikir soal hak & saban hari menuntut hak smpi ke sudah. tp kurg sedar manusia ni ade tanggungjwb yg lebih besar dlm setiap perkara dlm dunia ni. baik pd diri sendiri, dlm keluarga, dgn kawan2, pd umat manusia yg lain dan semuanye. lagi bahagia klu kt memberi dgn ikhlas drpd hanya meminta sahaja. alami sendiri!!

........................................

Hari ni satu nikmat dah kene tarik. bile sakit dtg, wpun juz a small part from the body, satu badan akan terasa sakit. satu badan akan rasa kesannya. jalan susah. gerak susah. umpama dlm dkwh.. sorg jatuh, yg lain akan tolg pimpinkan. sorg slow, yg lain akan cube slow down dan gerak same2. yg pasti jgn satu pun tertinggal dan tercicir. kt saling memerlukn. satu anggota xde, anggota lain akan susah berfungsi. apepun ni semua bgantung pd kuatnya ukhuwwah kt. kukuhnya persaudaraan kt...

makin takut nk mendepani dunia mendatang..

makin gerun nk menghadapi dugaan esok2..

Comments

Popular posts from this blog

apabila hidayah menyapa

terlalu besar pengorbanannya..

thank you Allah